Aktuelt.org

Blogg om dagsaktuelle nyheter!

  • Forstørr
  • Standard skriftstørrelse
  • Forminsk

Er forherligelse av drap ok?

E-post Skriv ut PDF

Hele den vestlige verden jubler over likvidasjonen av Osama Bin Laden. Media flommer over med "viktige" personer fra forskjellige samfunnsgrupperinger som forherliger hendelsen. Vi bader i "fornøyeleige" detaljer om drapet og den tilhørende militæropperasjone og USAs president Barack Obama høster ros verden over.

er det vel lite som tyder at Osama Bin Laden hadde så mange gode gjerninger på samvittigheten men han hadde vel strengt tatt hatt krav på en rettferdig rettsak som alle andre? Er det slik en sivilisert vestlig verden vil vise en mindre sivilisert musimsk verden (ihvertfall deler av dem) at vi løser problemer?

På jakt etter en date? Besøk skandinaviadating.com

Kommentarer (13)Add Comment
0
...
skrevet av Johan, mai 03, 2011
Du jubler ikke, så når du sier att hele den vestlige verden jubler, så blir det litt feil.

Er ikke no bra att folk går bort så altfor tidlig, men det er likevel godt å se att det fortsatt blir gjort en innsats for å bekjempe terrorisme.

Så, om vi ikke er glade for det som skjer, kan vi vel nøye oss med å konstantere att vår sikkerhet og interesser blir forsøkt ivaretatt.
0
..
skrevet av Jan, mai 03, 2011
Ja.
0
Ja...
skrevet av Maria Julia, mai 03, 2011
Mitt inntrykk etter å ha lest om USA sin utenrikspolitikk er at de i enhver situasjon handler til egen fordel.. Det var først etter 9/11, da de selv ble rammet av terrorisme, at deres kamp mot dette startet.. Et paradoks, siden terror alltid har foregått, til enhver tid, innenfor alle kontinenter.. Det er ikke særegent for midtøsten alene.. Tenk på Irland f.eks.. MEdia fulgte etter som en saueflokk, og fikk hele verden til å tro at nå var det virkelig fare på ferde.. Klart det var endel terroraksjoner, mot t baner i både London og Spania.. Men som sagt, ikke særegent, meget hauset opp.. Folk dør i hopetall hele tiden av andre ting, setter man det i perspektiv dør latterlig få av terrorisme.
Med det mener jeg ikke at man skal gi opp kampen mot dette, det er grusomt.. Men den personlige hevnen for USA, skal ikke vi andre ta del i.. Her i Norge, så tar vi vare på mennesker som f.eks Mullah Krekar.. Majoriteten av oss tenker at han er ett menneske, jeg ser ofte for meg alle som babyer for å huske deres verdi.. At en gang var de bittesmå, med fremtiden foran seg.. HVa som gjorde at de ble som de ble, er alltid ett hav av årsaker.. Men potensialet for å bli grusomme mennesker ligger i oss alle.. Erkjenner vi det, så vil vi kanskje ikke være så vågale med å bestemme over liv og død... OSama Bin Laden burde ikke blitt drept.. Ei heller Saddam.. EN slik prosess hadde ventet Bin Laden hadde de tatt han i live, så kanskje det var best at han bare døde.. Så slapp han hevnen i fengslet gjennom ydmykelse og hat.. Grusom mann, som ble henrettet for å ta hevn.. Ingenting er fint med dette.

Som du sier, hvor er det siviliserte Vesten er så stolt av? Det som gjør at vi tror vi kan kontrollere og styre hele verden? Det finnes ikke, det beviser denne saken.. Dobbeltmoral...
0
Nyttige idioter
skrevet av ceasare, mai 03, 2011
"Mitt inntrykk etter å ha lest om USA sin utenrikspolitikk er at de i enhver situasjon handler til egen fordel"

Og Norge, da, Maria Julia? Handler ikke vi også til "egen fordel"? Noe annet ville være landsforræderi! Du høres ut som en stakkar som gjerne vil gjøre alle til lags, Maria Julia. Du er en typisk nyttig idiot for all verdens psykopater.
0
2001?
skrevet av tonje, mai 03, 2011
usa begynte da å bekjempe terror lenge før 2001, de hadde også flere angrep på amerikansk jord og ambassader før 2001. Noen ble begått av gale amerikanere( oklahoma world trade center, columbine, atlantic city etc) og noen på fremmed jord, som i jemen. At saddam ble henrettet har ingenting med vesten å gjøre, det var da en domstol i irak som avgjorde det? de fleste som skal bli arrestert og som da gjør motstand, helst med våpen, blir som regel drept av politiet/militæret, hvis osama gjorde motstand så ble han skutt i selvforsvar. alle som husker tvbildene fra 9/11 husker også bildene av knuste amerikanere og lamslåtte vestlige borgere, men hva med de som løp rundt i gatene i irak, aphganistan, iran, pakistan, liberia som feira? d ehadde fest i gatene når de fikk vite at 3000 amerikanere var blitt drept! syns du ikke da at de som ble så hardt ramma den septemberdagen, skal få juble litt når mannen som tok all skylden møter sin sjebne? enkelte jævler fortjener ikke en rettsak.
eneste jeg ikke liker utvikla til, som vi og har sett den siste uka, er at drap på familien til disse folka blir godtatt! vi kunne lese i helga at den ene sønnen til gaddafi var drept, samt 3 barnebarn. sønnem var 29 år, det vil da si at barna var veldig unge! det er aldri ok å drepe barn, samme hvem bestefaren er!
men ja, jeg ble glad inni meg når jeg leste at osama var død, og jeg håper virkelig det er sant
0
Like gale.
skrevet av Terje, mai 03, 2011
Egentlig syntest eg at det va på tide han ble tatt, men hvis han kunne ha blitt pågrepet så hadde det å foretrekke. No vet ingen helt ka som skjedde der, men etter det eg har lest div. steder så virket det som oppdraget va å drepe han.. Kanskje like greit å bli ferdig med hele mannen.
Men vesten e ikkje noe bedre hvis ikkje alle får en rettferdig rettsak uannsett ka man har gjort. Liksom det som skulle gjøre oss mer sivilisert.
0
Maria Julia...du må seriøst tenke deg om
skrevet av Ola, mai 04, 2011
Osama Bin laden var ettersøkt 10 år før attentatene 11.9.2001. Terror var en hovedsak å bekjempe lenge før dette attentatet. Det gikk over i en målrettet Krig mot Osama B Laden da, men det var ikke der det startet, så langt ifra. Jeg tror du tar feil, når du påberoper majoriteten av norges befolkning å ønske å ta vare på Mullah Krekar. Leser du overhodet aviser, eller historisk litteratur? Også blander du USA og vesten inn i Saddam sin død. Kunne du ikke bare sagt at du er imot krig og dreping og sånn, så hadde du fremstått som en normalt smart femte klassing.
0
USA bekjemper alle - også oss!
skrevet av Peter L, mai 04, 2011
Så USA har omsider drept bin Laden. No big deal, really. Men i mellomtiden har de hatt 10 år med krigsraseri og krigshysteri pisket opp i USA's opinion og understøttet nettopp av jakten på bin Laden, hvor de uforstyrret har kunnet forfølge alle andre agendaer enn ham. Nå hadde hans nytteverdi som krigspåskudd begynt å falme sterkt. Tid for nye fiender. Bin Laden burde egentlig få en hedersstatue i Washington DC.

Pga USA's konstante løgner om alt er det viktig å spørre spørsmål og se på alt i lys av USA's vanvittige og helt åpent uttalte agenda om verdensherredømme. Obama og Bush er forskjellige utelukkende i stil, og det har nettopp vært hensikten med Obama: sjarmere naive europeere og rasebevisste u-land, mens man fortsetter den langsiktige strategien helt ufortrødent.

En ting er sikkert med USA og dets mål: de må føre konstant krig og gjør det. Bin Laden har vært et nyttig redskap som nå hadde begynt å miste sin verdi, så nå er det jo bare å fokusere på hans etterfølgere og alle andre som kan hausses opp til fiender i verden. Sosiopati forutsetter paranoia i alle sammenhenger. Derfor kontrollerer USA så og si ALL elektronisk sosial kommunikasjon i hele verden. Mossad, CIA, NSA, FBI m fl sitter med åpne munner og mottar fra selskapene selv absolutt alt som sløve trendslaver gjør på twitter, google, yahoo, facebook, LinkedIn osv osv. Dette blir så analysert med stadig bedre metoder. Og nå kneler selvsagt AP og Høyre når de også vil ha alt vi sier og skriver på mobilnettet.

USA's herskere gir f*** i alt (inkludert USA's politisk impotente befolkning), bortsett fra hemningsløse krigsbudsjetter, kontroll med all info, penger og MAKT. Og nå som deres økonomi blir relativt mindre, haster det desto mer å gå til aggressive kriger over hele kloden. Islam er selvsagt farlig, men USA bruker nettopp Islam både som påskudd for paranoid maktutbredelse også på bekostning av ikkemuslimer og som et redskap for langsiktig og total ødeleggelse av Europa, hvor de ivrig pådytter muslimsk immigrasjon og Tyrkia som medlem i alle mulige kanaler.

USA makthavere er Europas og alle verdens folks fiende, der de ønsker å tilintetgjøre alle folk og nasjoner unntatt USA og Israel. En elite forskanset bak murer og luksus og med verden resterende befolkning som en blandet, flytende, desperat og identitetsløs masse som tjener deres behov til enhver tid, alt holdt i jerngrep med økonomisk marginalisering, perverst eierskap til naturen(vann og frø!), militærmakt, politimakt og total infokontroll. Det sykeste angrepet på menneskheten skjer akkurat i en slik fart at folk skal konsentrere seg om neste helg istedenfor å gjøre opprør. Og når de oppdager det er det for sent. Hvis da ikke planen forstyrres.

Spesielt perverst, historieforfalskende, hatrasistisk i ordets egentlige forstand og helt i USA's stil er kodenavnet til bin Laden: Geronimo. Geronimo var Apacheleder og kjempet heroisk mot ekskolonienes griske horder av eks-europeiske lykkejegere, som drepte og utryddet mennesker og dyr for fote og slik skapte den skammelige staten kalt USA. USA prøver altså å renvaske sin historie med å sette likhetstegn mellom en som kjempet stolt for sitt land og folk og en "terrorist". Man kan ikke ha annet enn forakt for denne staten, der de konstant forsøker å forfalske sin skammelige historie med verdenshistoriens største og mest bredspektrede propagandaapparat og militærmakt.
0
...
skrevet av skeptisk, mai 04, 2011
Mannen ble sannsynligvis slaktet,- i strid med menneskerettighetene. Jeg tror heller ikke ett ord av den "rørende" begravelsen til havs med likvask, hvitt klede, lesing fra Koranen, etc. Det har amerikanerne smørt sammen for at ikke muslimer skal bli altfor opphissede.
Greit nok at de omsider fant ham, men amerikanerne bør slutte å juge så mye.
0
De er blinde for de mest åpenbare selvmotsigelser
skrevet av Ugle Rimosen, mai 04, 2011
Jihadistene bresker seg titt og ofte med slagordet: "Vi elsker døden mer enn dere elsker livet".
I så fall, om man følger logisk tankegang, er det da bare for dem å kvitte seg med livet sitt. Sitt eget, vel å merke. Så får de den døden de higer etter. Da kan vi som ikke er av samme oppfatning som slagordet tilsier, leve videre og vi får leve, mens de får etter eget ønske mettet sin appetitt på døden.
Men neida! Det blir som når de går i tog med ferdiglagede plakater som sier "freedom go to hell!", som om ikke den friheten nettopp gav dem rettigheten og muligheten til å gå i gatene og forlange at landet skal styres ettter deres prinsipper. Som er så selvmotsigende at det er en forbannet vits.
Jeg foreslår at man ikke fortsetter det dødelige eksperimentet som er i ferd med å utspille seg i våre fungerende og forholdsvis frie samfunn, for å tilfredsstille noen håpløst teoretisk belastede akademikere og de blødende hjertene som støtter seg på dem.
Ikke ta ned et bilde av nasse Nøff på sykehuset "fordi gris er et urent dyr". Vel, det er et renere dyr enn deres profet. De ser det slik at Europa tilhørere ikke européerne, det tilhorer allah, og at det er derfor de må rense allahs land for de ikke troende, eller som tror på feil gud, sånn at muslimene kan ha sitt "rene" rike der også.
Lagt merke til at det er fra marokko til bangladesh og ned til indonesia et eneste avlangt område med alt det verste mennesker gjør mot hverandre. Andre muslimer også.
Takke fanden for at Iran er shia, så kan de ta kål på hverandre.


0
...
skrevet av Ugle Rimosen, mai 04, 2011
Osama bin Ladens bortgang vil gjøre lite i praksis, han var blitt kun en symbolfigur uansett. Men folk trodde han var magisk! Nå er han ikke så magisk lenger, bortsett fra i hodene på de som virkelig oppofret seg for saken, o lot det koste en sønn elller to, ens eget liv eller total rui av deres privatliv.
0
Bare husk at..
skrevet av Zz Xx, mai 04, 2011
Ikke glem at O.B Laden er (var) verdens mest ettersøkte mann, og ansett som en kriminell i langt flere land enn vesten. Han har rett til rettsak, men bare husk hvor farlig ett sånt "mission" er, prioriteten er å fange karen, men klarer man ikke det under skuddveksligen så dreper man ham, det blir nesten like bra.
0
...
skrevet av Maria Julia, mai 04, 2011
Jeg tar meg aldri nær av kritikk fra folk som må fornærme andre anonymt for å få frem poengene sine...

Går vel ann å være uenig med dere, uten at dere må spille på anonym mobbing? Jeg har litt mer respekt for mennesklig psyke, enn å svartmale mennesker til demoner... Det finnes også nyanser av hvor selvsentrert et land skal være, selvsagt tenker alle på seg selv til en viss grad.. Men når de bare tenker på seg selv, og i tillegg er verdensmakt, så blir det fort galt.. Det er min konklusjon på USA sin rolle i det hele...

Skriv kommentar
mindre tekstfelt | større tekstfelt

busy
 

Antall besøkende

Vi har 59 gjester her nå