Aktuelt.org

Blogg om dagsaktuelle nyheter!

  • Forstørr
  • Standard skriftstørrelse
  • Forminsk

Lenge leve takknemligheten!

E-post Skriv ut PDF

Enkemannen til den Britiske kvinnen som døde, etter at hun falt i vannet i forbindlese med at båren skulle heises ned i redningsbåten fra cruiseskipet hun ble syk på, varsler nå at han vurderer søksmål etter ulykken. Dette til tross for at det ikke er sikkert at det var dette uhellet hun døde av.

Selv mener jeg at folk ikke eier skam når de skal saksøke noen som prøverå redde livet til dem selv eller sine kjære. Hva slags banalt samfunn er det vi er i ferd med å skape hvor det ikke skal være lov å gjøre feil? er det virkelig slik vi vil ha det? Selv foretrekker jeg å kunne gå på jobb uten å risikere søksmåpl for en liten personlig feil. Samtidig ønsker jeg at noen forsøker å redde livet mitt dersom jeg blir utsatt for en ulykke eller lignende og redningsmannskapet foretar seg handlinger de mener gir meg best mulig sjanse for å overleve og ikke det som gir dem minst mulighet for søksmål. Veldig ofte vil disse tingene henge sammen men langt i fra alltid.

 

På jakt etter en romantisk date? Let i hele Skandinavia på Skandinaviadating.com

Kommentarer (14)Add Comment
0
Lenge leve nasjonalfølelse!
skrevet av Cbelle, april 25, 2011
Som du sier: "det ikke er sikkert", men uhellet kan ha bidratt mye til at kvinnens bortgang kom så brått! Hun var alvorlig syk fra før, men i det minste var det en sjanse for at hun kunne holde ut en tid lenger (eller til og med bli helt frisk igjen)! Skjønner du ikke at sjansen forminskes når hun faller ut av et cruiseskip og blir liggende i det iskalde vannet i fire minutter??? Sånt bør ikke skje. Et redningsselskap er til for å hjelpe og redde liv. Når kvinnen ikke fikk hjelpen hun trengte, og redningsselskapet satte livet hennes på fare føler jeg at de har gjort en stor feil. Hadde redningsmannskapet glemt utstyr, hadde ikke nok mannskap tilgjenglig osv er det noe annet! Det er småfeil som kan lett godtas, men her er det snakk om å droppe et menneske ut i det kalde havet. Kvinnen var sterk som klarte å kjempe i det kalde vannet.
Jeg ler når du sier at du ikke vil bli saksøkt for en liten personlig feil. Synes du det å droppe et menneske ut i havet er en liten feil? hehe... Sier heller lenge leve nasjonalfølelse jeg
0
...
skrevet av klaus santa, april 25, 2011
Klart det at den personen som er "ansvarlig" ikke bør evt bli straffet i en sak som dette for "hevn" whatsoever.

Men vi må også forstå hvor vanskelig denne enkemannen nå har det. Dette er jo rutine for redningsselskapet!
Uansett tror jeg at når det går nok tid så ordner det seg for enkemannen. Vi må kunne forstå reaksjonen hans etter at han mistet sin kone på den måten.
0
...
skrevet av Randi Helene Tillung, april 25, 2011
Selvfølgelig må man reagere når prosedyrer viser seg å være til fare for liv og helse. Man kan knapt kalles utakknemlig når man setter krav til kompetanse og dyktighet hos både med som utfører arbeidet, men også dem som planlegger det og vedtar praksisen. For alt vi vet kan det være at redningspersonalet i lang tid har skrevet rapporter om denne metoden er uforsvarlig, men at myndighetene likevel har vedtatt at dette er måten det skal foregå på for å spare penger.

Det er åpenbart at denne metoden for å overføre syke pasienter ikke kan sies å være uten risiko. Risikoen her er naturligvis at man kan dø umiddelbart av drukning (kan ikke svømme, er et barn, har ikke krefter til å holde hode over vannet, er allerede bevisstløs etc.). Da må ansvarshavende kunne påpeke at dette er den eneste metoden og at det er umulig å redusere risikoen. Hvis ikke må en sikrere metode tas i bruk, selv om den er dyrere eller mer ressurskrevende.

Det ville medføre en enorm statussenking på alle ledd i helsesektoren dersom alle var takknemlige for "hjelpen" man får, uavhengig av kvaliteten - "De prøver jo bare å hjelpe - derfor er de uangripelige".

Takk til alle folk før meg som har stilt krav om kvalitet og kompetanse!
0
Liten personlig feil ???
skrevet av Karl, april 25, 2011
Dette var en ganske spesiell hendelse også da men han sier jo att han vil avente til han får vite dødsårsaken.
Og hvis det viser seg at den "lille personlige feilen" som du kaller det, hadde en direkte effekt på hennes død så har han all grunn til å saksøke.


0
...
skrevet av Kenneth, april 26, 2011
Helt enig med deg her. Folk bør vise respekt ovenfor andre som prøver å redde liv. Uansett, et uhell kan ramme alle.
0
saksøking
skrevet av tixe, april 26, 2011
Heldigvis kan man ikke saksøkes for hva som helst i norge, selv om han er fra USA eller england gjelder fakta talt norsk lov i norge.

I USA var det vel sånn en stund at man ikke kunne hjelpe noen som hadde blitt kjørt ned, av frykt for søksmål. Nå tror jeg det finnes en lov om at man kan trygt hjelpe folk uten å bli søkt nedenom og hjem.
0
tenk deg om
skrevet av d-b, april 26, 2011
Du er en egoist ! Du kommenterer bare dette p.g.a. av din usmakelige norske stolthet. Hadde hun vært norsk og redderne vært britisk, hadde du sikkert vært enig med mannen. Ja, det er godt mulig, veldig godt mulig, at hun døde av fallet. Stress som påført oppå en allerede dødelig stiuasjon som kvinnen allerede hadde kan i meste tilfeller bli dødelig. Dette skal livrederne ta kritikk for, helst sterk kritikk. Dette er noe som aldri må skje. Det er ditt ansvar som livredder å få kritikk og deretter forbedre deg selv ! Det er din oppgave som to har tatt imot med ed. Ellers er det bare til å slutte som livredder, hvis ikke man takler å få kritikk etterpå !
0
Nødvendig søksmål!
skrevet av Justitia, april 26, 2011
Dette har verken med mangel på takknemlighet eller å ikke eie skam å gjøre, og det blir å tåkelegge hva dette dreier seg om.

Jeg er enig i at slik samfunnet har utviklet seg på mange områder, (og i særdeleshet det amerikanske med å urettmessig saksøke for alt mulig enten det er for å berike seg selv mest mulig eller for å ta hevn mot noen), så går samfunnet i stå og frykten blir den som rår. Men i dette tilfellet vil jeg si at det er all grunn til å ta ut søksmål for å få avdekket det jeg mener (ut fra mitt ståsted) er en gedigen skandale og amatørmessig utførelse. Her skryter vi på oss som best i alt uansett hva det er for noe, og har års erfaring fra redning til lands, til havs og i luften, og så skjer noe slikt.
Ved å se på bildet der båren skal overføres fra ett skip til et annet, der det står mennesker i hver ende, begge fartøy er i bevegelse, så ber man om at det må gå galt. Hvor er tyngdepunktet? Hvor er balansepunktet? Hvor er festene? Det er ikke mulig å overføre på den måten, for dene ene parten må på ett eller annet tidspunkt gi slipp for å få overført, og da vipper hele stasen overbord for kraftmomentet er for stort til at man kan holde vannrett.

Hva vedkommende har dødd av kan være noe helt annet, men jeg vil i hvert fall vite at jeg blir håndtert på forsvarlig måte om jeg en gang skulle måtte transporteres til sykehus, og det å få en slik traumatisk opplevelse og falle overbord i sydende vannmasser, i iskaldt vann som de fleste ikke overlever lang tid i, og sannsynligvis etter å ha svelget noen liter og fått i lungene, så har det i hvert fall ikke hjulpet på tilstanden vedkommende allerede var i.

Nei, et søksmål er en måte å avdekke svikt i rutiner og få endret disse, og penger vil uansett ikke være noe tilfredsstillende plaster på såret over å miste noen. Tenk litt over det og sett deg i vedkommendes sted, så spørs det om du hadde snakket så mye om å ikke eie skam eller mangel på takknemlighet, for han og familien har min dypeste medfølelse.

0
...
skrevet av Elena, april 26, 2011
Uansett hva som var den faktiske grunnen til dødsfallet, er det patetisk å unnskylde hendelsen. Dette er ikke frisøryrket hvor du klipper av en hårlokk for mye og den vokser ut igjen. Det ble gjort en meget grov tabbe av redningsmannskapet, og det blir for dumt å rasjonalisere det hele med at det bare er "menneskelig å gjøre feil". Dette er ikke tilfeldige forbipasserende som ville gjøre en god handling, men folk som bevisst har valgt et slikt yrke. I enkelte yrker er det ikke rom for tabber og feil.

All min medfølelse går til mannen som mistet sin kjære, og jeg håper dette presset på redningsarbeiderne får de til å ta en svært grundig gjennomgang av sikkerhetsrutinene.
0
Vel...
skrevet av skeptisk, april 26, 2011
Selv om det forferdelige uhellet skulle ha medvirket til hennes død, vil han ha flaks om han klarer å skaffe seg en erstatning i dette landet. Hun hadde indre blødninger og høy alder, og det vil de bruke for hva det er verdt i en eventuell erstatningssak for å slippe å punge ut.
0
Helt greit
skrevet av Monica, april 26, 2011
Synes mannen har all rett til å saksøke dersom det viser seg at uhellet førte til at hun døde. Synes redningsselskapet uansett burde møte mannen og beklage det som skjedde, for uansett så har uhellet ført til ekstra stress i en allerede vanskelig situasjon for familien.
0
Hva gagner det?
skrevet av Kjell50094, april 26, 2011
Klart at sånt skal ikke skje, men hva skal et søksmål gagne? Erstatning ja, men han får henne aldri tilbake. Det finnes bare tapere her, og jeg vil heller at skattepengene mine skal gå til redningsselskapet i stedet for til et søksmål.
0
Utakknemlig???????????
skrevet av Catharina Pedersen, april 26, 2011
Det sier seg jo selv at man har rett til å saksøke noen om dødsfallet kommer av at de mistet damen i vannet!!! Redningsmannskapen SKAL IKKE miste folk i havet og hvertfall skal det ikke ta fire minutter før dem blir plukket opp! Selvsagt er det rom for menneskelige feil, men det betyr ikke at at du ikke kan få konsekvenser når du gjør noe feil. Dette ligger i kortene når du velger et slikt yrke. Man trenger ikke fengesel etc, for det er straff nok å få dette utover verdens nettet og at damen evt. døde som følge av ulykken.
0
...
skrevet av Stian, april 26, 2011
At hun ble mistet på havet er selvsagt meget trist. Men.. å flytte en pasient mellom to skip i bevegelse er veldig enkelt når man sitter hjemme foran Pc'en. Henting i helikopter er heller ikke uten risiko.
Kanskje jeg skal saksøke sykehuset hvis ambulansen som henter meg mister kontrollen og kræsjer?

Skriv kommentar
mindre tekstfelt | større tekstfelt

busy
Sist oppdatert onsdag 29. februar 2012 13:24  

Antall besøkende

Vi har 66 gjester her nå