Aktuelt.org

Blogg om dagsaktuelle nyheter!

  • Forstørr
  • Standard skriftstørrelse
  • Forminsk

Hva er det egentlig folk er så redde for?

E-post Skriv ut PDF

Det er høyt fokus på personvern i media om dagen. Saker med overvåkningskameraer på toaletter, Treholtsaken, datalagringsdirektivet og i dag en historie om ei dame som ble angivelig feilaktig ankelaget for tyveri på grunn av et 47 dager gammelt videopptak.

For å si det slik, dersom noen stjeler noe fra meg og jeg er så heldig at jeg har det på film så skal jeg love deg at det aldri blir slettet. Jeg ville sansynligvis heller ikke anmeldt forholdet da personen bare hadde fått et klapp på skulderen. Jerg skulle imidlertid brukt videoptaket for alt det var verdt og forfølge gjerningspersonen med det resten av livet. Datatilsynet kunne selvfølgelig kommet og kred det slette noe jeg også ville gjort bare for å ta frem en av de tiltals sikkerhetskopiene i det de snudde ryggen til.

Ærlig talt, videoovervåkning er det beste middelet som finnens for din og min sikkerhet. Hvorfor i all verden er folk så redde for det? Hvorfor er det så farlig at noen kan spore hvor jeg er og/eller har foretatt meg så lenge jeg har rent mel i posen?

Kommentarer (7)Add Comment
0
...
skrevet av René S, mars 09, 2011
Endelig fornuft å lese! Hadde ikke trodd at så mange hadde urent mel i posen smilies/smiley.gif
0
Dette lurer vi på
skrevet av Gjermund, mars 09, 2011
Har lenge lurt på dette selv, og ser frem til å få et SAKLIG svar på hvorfor jeg skal frykte at noen kan finne ut hvem jeg ringte og når jeg gjorde det.
0
...
skrevet av Balle klorin, mars 09, 2011
Det svarer du vel egenlig best på selv i innlegget ditt, der du beskriver at du ikke har noen som helst respekt for loven og vil utnytte all info du får tak i på værst tenkelige måte, selv om det bryter lover og reguleringer..

Så det folk egentlig er redde for er at slike som deg i div. maktposisjoner skal få enda flere verktøy til å overvåke og forfølge de som ikke er enig med dem. smilies/tongue.gif
0
Redd
skrevet av Jan Johansen, mars 10, 2011
Det jeg er redd for er at jeg skal bli uskyldig anklaget på grunn av overvåkning, slik som Inger Marit Larsen. Jeg er uenig i at overvåkning er det beste middel som finnes for din og min sikkerhet. Jeg har sett massevis av filmsnutter fra overvåkningskameraer som viser folk som får bank. Slike kameraer har også filmet folk som blir drept. Kameraene bedret ikke sikkerheten for disse menneskene. Tenk deg nøye om, så kommer du på bedre metoder for å øke sikkerheten enn overvåkningskameraer.

Jan Johansen
0
...
skrevet av Tor-Andre Kongelf, mars 10, 2011
Helt enig med deg.

Personvern som en tankegang og prinsipp er i og for seg positivt. Men det er nå på grensen til at kriminelle, voldteksforbrytere etc går fri fordi opptak må sleppes.

Tenk alle sakene i retten hvor man har videobevis på en grusom kriminell handling, men opptaket er mer enn 6 dager gammelt og derfor ugyldig med tanke på den kriminelles personvern!!!!!

Jeg syns det skulle vært slik at alle som er mistenkt eller har begått kriminell handling så mister man full rett til å ha noe form for personvern.

Ser heller ikke noe problem at f. eks vektere har et 47 gammelt bilde av en person, vekterne har jo taushetsplikt mest sannsynligvis.
0
Makan til godtroenhet...
skrevet av n0s, mars 10, 2011
Nesten halvparten av alle PCer i Norge har deltatt i alvorlig kriminalitet gjennom å være del av forskjellige botnett. Uten at eieren av PCen noensinne finner ut av det. Blir morsomt når familiefedre og rikspolitikere blir arrestert og satt under etterforskning når de aldri har gjort noe som helst. Eller enda bedre, når disse loggene blir publiserte i offentlige fora. Viruset de ikke visste de hadde har bare fått det til å se slik ut. Og det er bortimot umulig å finne ut forskjellen, selv med alle databaser de måtte ønske. DLD kommer til å sette en ny standard for antall justismord i dette landet. For ikke å snakke om hva som skjer når loggen for alle dine bevegelser på nett plutselig blir brukt mot din argumentasjon i kommentarfeltet under bloggen din... For vi vet alle, de kommer ALDRI til å klare å sikre denne informasjonen fra offentlighet (jmf wikileaks). De klarer jo for faen ikke å sikre nasjonens hemmeligheter!!!

Dette er prinsipielt. Et 100% GRUNNLEGGENDE prinsipp i en RETTSSTAT er at alle er uskyldige inntil en dommer i en godkjent RETT har sagt noe annet. DLD snur opp ned opå dette. Nå er alle mistenkte inntil du har passert filteret. Dette handler om forskjellen på diktatoriell totalitarisme og et fritt demokrati. Et demokratisk system skal si at alle er fri inntil det er påvist at du har gjort noe galt. Nå skal det heller antas at du har gjort noe galt, og så skal du sjekkes ut etterhert. Det er rett og slett udemokratisk.

Jeg har alltid sagt at AP har fascistiske trekk i måten de tråkker på det norske folk sin vilje, og måten de stjeler til seg makt ved å inngå samarbeid med marginelle partier for å bygge opp kunstige flertall. Nå beviser de at jeg hele tiden har hatt rett i mine konklusjoner.

En stemme for DLD er faktisk et landssvik og et svik mot alt våre forfedre kjempet og døde for.
0
Redd?
skrevet av Christian, mars 10, 2011
Jeg er svært negativ til DLD. Ikke fordi jeg er så veldig redd, for det er jeg ikke. Men jeg er imot det fordi jeg verdsetter personvern.

Hovedproblem #1: Tilgang
Desverre ser vi stadig vekk eksempler på at "uvedkommende" får tilgang til informasjon de ikke skulle hatt. En utro tjener her, en teknisk glipp der, et hackerangrep i ny og ne, osv osv. Det er praktisk talt umulig å garantere at denne informasjonen ikke kommer på avveie.
Så, å hevde at ingen uvedkommende skal få fatt i dette er noe ingen kan love. Å hevde det motsatte er løgn.

Dette leder selvsagt til
Hovedproblem #2: Misbruk av data
Tenk når www.norges-data-på-avveie.com blir lansert, og man kan enkelt og greit søke opp ditt telefonnummer, og se en liste over alle dine samtaler (+ sms'er + emails + internett-sessions) siste året? Med dato, tid og sted. Det kan jo være mye spennende der for en kjæreste, for en arbeidsgiver, for en venninne, for en far, for en kone...Det kan være mye spennende der for en innbruddstyv også, for all del..Eller en forsikringsagent, eller bankmann....Eller en bande fra Romania...
Eller stoler du kanskje på at ingen i Norge liker å snoke i andres data? Nei, jeg har hørt at skattelister ikke er populært i det hele tatt smilies/smiley.gif
Ved å sette disse dataene i system, er det utrolig hva man kan finne ut om en person, og hva man kan bruke det til.

Hovedproblem #3: Hvem er man ute etter her, og hvem vil man kunne fange opp?
Tror du tyngre kriminelle bruker sin registrerte mobiltelefon når de skal "på jobb"?
Tror du ikke de bruker f.eks TOR (et verktøy for å skjule sin IP ute på nettet) hvis de skal gjøre noe ulovlig?
Tror du ikke de vil benytte usporbare e-poster om de skal sende noe sensitivt? Myndighetene har jo ingen mulighet til å tracke noenting dersom en gmail-bruker sender mail til en annen gmail-bruker...Samme med Hotmail, yahoo-mail og tusenvis av andre tjenester...
De tyngre kriminelle, og de som er kyndige innen IT, vil aldri bli fanget opp av dette. Men Ole Hvermansen vil derimot bli fanget opp hele tiden...Men var det han man var ute etter?

Hovedproblem #4: Bevis og forfalskning
La oss se litt på disse viktige bevisene som skal samles inn, og om de er til å stole på!
Jeg kan når som helst sende en SMS til et hvilket som helst nummer, FRA ET HVILKET SOM HELST NUMMER.
Jeg kan altså sørge for at Politiet blir informert om at DU har sendt en bombetrussel til Slottet f.eks.
SMS-standarden er så "enkel" og så lite sikker, at man ikke kan stole på noe data når det gjelder å bruke det som "bevis".
Jeg kan sende e-poster i ditt navn, fra din adresse, til hvem som helst, med et hvilket som helst innhold.
Jeg kan selvsagt gjøre dette med en "spoofet" IP-adresse også, slik at alt tilsier at det kommer fra din PC. Eller jeg kan bruke 5 minutter på å hacke et trådløst nettverk, lytte litt på de rette portene, og vips ha full tilgang til data, mail og det jeg måtte ønske. Jeg kan også surfe rundt hvor jeg vil, og uansett hva jeg gjør da vil alle "bevis" peke på at det var noen hjemme hos deg som gjorde det, enten det var å laste ned musikk, planlegge terror eller hente barneporno.
Og tenk på de kule søkemulighetene på www.norges-data-på-avveie.com da, jeg tenker vi kunne fått se en del tøffe overskrifter som slår "Tjente 2 millioner i fjor" langt ned i støvlene smilies/smiley.gif

Det er flere "issues" ute å går her, men for meg handler det om prinsippet "Vi krenker alles personvern i tilfelle det er en som gjør noe galt". Dette er å ta fra meg rettigheter uten at jeg har gjort noe galt.
Jeg er ingen kjeltring, ingen skattsnyter, jeg laster aldri ned barneporno, og jeg pusler ikke med terror. Så lenge ingen har grunn til å mistenke noe annet, skal jeg heller ikke overvåkes eller fratas mitt personvern.

Mange bruker argumentasjon som "Hvis du sier nei til DLD har du noe å skjule." Jeg synes nesten synd på de som kan si noe slikt, de har ikke forstått poenget og heller ikke problemet.

Hvis du sier ja til DLD, vil du at de uskyldige skal overvåkes på områder de skyldige kan skjule seg for. Du vil bruke hundrevis av millioner på å lagre usikre bevis som kan være forfalsket, som uvedkommende kan få tak i og misbruke. Og du vil svekke personvernet for en hel befolkning for å innføre et EU-direktiv som ikke kan vise til så mye som 1 prosent oppgang i oppklaringer i de landene det er i bruk.....

Hva jeg er "redd" for?
For å være ærlig er jeg mest redd for hva alle mine kjære medborgere vil kunne oppleve. Det er mange der ute som ikke har min tekniske kompetanse, og de har langt mer å frykte enn hva jeg har. Jeg frykter misbruk og salg av data, jeg frykter fabrikerte bevis. Og når det ikke finnes noen dokumentasjon på at DLD har noe for seg, vel, da er det mye å risikere for ingenting......

Skriv kommentar
mindre tekstfelt | større tekstfelt

busy
 

Antall besøkende

Vi har 46 gjester her nå