Aktuelt.org

Blogg om dagsaktuelle nyheter!

  • Forstørr
  • Standard skriftstørrelse
  • Forminsk

Ikke støtt Haiti!

E-post Skriv ut PDF

Ja, jeg mener det faktisk. Nordmenn bør ikke gi pengestøtte til Haiti.

Hvilken umennskelig satan er du, tenker du sikkert nå. Det jeg imidlertid vil frem til er at den overfokus det er på Haiti i disse dager sett i forhold til andre tregedier og katastrofer rundt i verden, sørger for at Haiti får den pengestøtten de trenger. Jeg har da tsunamien i Asia for 5 år siden friskt i minne der hjelpeorganisasjonene etterpå måtte gå ut og be giverne om tillatelse til å bruke midlene på andre områder hvor det faktisk var bruk for mer penger.

Jeg mener med andre ord ikke at du skal la være å gi penger til u-hjlp/ nødhjelp. Jeg mener derimot at du bør prioritere andre prosjekter som ikke får medias oppmerksomhet på samme måte. Men dersom valget ditt står mellom Haiti og ingenting bør du selvfølgelig støte Haiti, det er jo langt i fra slik at de ikke trenger hjelp.


Problemer med gjeld og inkasso? Besøk inkassoguiden.no

Kredittkort.be

Kommentarer (44)Add Comment
0
...
skrevet av Catta, januar 16, 2010
You got me there. Godt poeng.
Norge.., Lavt rangert artikkelt [Se]
0
Ja...
skrevet av C, januar 16, 2010
Det er fare for at alt for mange tenker som deg, dessverre. Og pengestøtten blir for liten...
Dette er ingen liten katastrofe. Det er ikke som en sulthunger... Det er maaaaaaaaaaange som er hardt rammet på samme tid. Og uten hus, mat, legeutstyr, skoler,jobber... Ting som bygger framtida deres er helt borte. Så det er ikke bare de livssnødvendige faktorene som må inn. Det er en plass som må bygges opp fra grunnen av for at folk skal leve over også etter de har levd over skader, traumer og sult...
0
Godt poeng
skrevet av Marius, januar 16, 2010
Akkurat som 9/11. Fullt oppstyr om de som dævva der, mens de 30 000 barna som døde av sult samme dag, ikke fikk oppmerksomhet.

Støtt, men støtt generelt hjelpeorganisasjoner, ikke haiti-fond som nå popper opp i bøtter og spann.
0
...
skrevet av Andre, januar 16, 2010
Yalcin

Du forstod ikke poenget, det han/hun mener er at mer penger betyr ikke at det blir mere hjelp. For øyeblikket så får Haiti masse hjelp fra verden å hvis du har tenkt til å gi penger til Haiti så kan du kanskje tenke litt over hvorfor akkurat Haiti skal få de pengene. Det er mange andre som trenger hjelp som ikke får god nok hjelp.
ikke støtt de!, Lavt rangert artikkelt [Se]
0
Bra med fokus.
skrevet av Lene, januar 17, 2010
Nå er det faktisk slik at pengene trengs sårt der nede, og når du gir får du beskjed om at de pengene som eventuelet er til overs blir brukt til å bygge opp Haiti etterpå. Dette opplyste de ikke om etter tsynamien, derfor måtte de bruke utrolig med midler til å ringe rundt personer som hadde gitt støtte for å spørre om tilatelse til å bruke midlene andre plasser.

Jeg syns det er bra med fokus her, det åpner øynene på normenn at det fins elendighet og nød iverden som trenger oss, ikke bare på Haiti, men ellers også.
Vi kan ikke ta på oss skylapper, altfor mange gjør det.
Vær så snill å ikke si ikke hjelp Haiti, uansett hvilken grunn du måtte ha så er den ikke god nok.
0
...
skrevet av Pia, januar 17, 2010
I mitt tillfelle gir jeg faste bidrag hver mnd til redd barna og plan fadder. Jeg har ingen problem med å gi de 200 kronene jeg har gitt i tillegg til Haiti! Dermed er ikke andre i nøden glemt fra min side. Synes det er alt for mye egoisme rundt omkring.

Hilsen alenemor
0
sosialist
skrevet av sigur heggetri, januar 17, 2010
ja jeg huske godt for 5 år siden da alle løp til pengeurnene for gi sine penger, (og etter min mening da pga at det veslige menesker som kom i nød) mens nå hører jeg bare "uff så forferdelig", stakkars mennesker" . hva er annerledes med denne katastrofen? hvor mange døde, skadet og husløse er det ikke der? hvorfor mobiliseres ikke samme støtteaksjon? jeg ser ditt poeng på innlegget her, men mye mangler fra den gode samaritan!
hjelpen burde vært der tidligere!!
0
...
skrevet av ..., januar 17, 2010
Skal du gi penger så gi det til de som trengte det før haiti, ofrene der nede kommer til og ha det tøft men det bringer dem ikke akutt fremst i køen av støtteaparatet bare pga en katastrofe.
dette er en uheldig ting som har skjedd og absolutt all min sympati går til disse menskene, MEN å glemme de som treger pengene uten en katasrofe er helt uakseptabelt!
de i haiti kommer til og få MYE støtte fra verden mens de andre som trenger det kommer til å bli glemt en liten periode siden media tjener stort på haiti!
infør ett kølapp system! så folk som trenger støtte blir støttet!
de som blir rammet av katastrofer kommer til og bli støttet, media er der!
0
Kilder takk
skrevet av ..., januar 17, 2010
Det er fryktelig mange som har blitt bitt av denne FrP-basillen som blir sint hver gang noen sier uhjelp og syter over at "penge kommer ikke fram uansett", men disse "bevisene" finnes stort sett bare muntlig, for kildene er ikke der. Man roter fram et verstingeksempel fra Afrika hvor Norge kanskje gir pengestøtte, og har fælt lite med hjelpeorganisasjoner å gjøre. Folk syter over at det går med til administrasjon og tull, men ifølge organisasjonene selv kommer over 90% av de donerte pengene fram mens resten går med til administrasjon o.l. Så hvorfor ikke gi penger til Haiti? Et land som trenger både umiddelbar og langsiktig hjelp, det vanskeligste nødhjelpsprosjektet FN har vært med på, et dyrt redning- og oppbygningsprosjekt for et fattig land.
0
weho
skrevet av story, januar 17, 2010
ligger døde folk overalt og folk er begravd levende,og kanskje enda i live..tror de fortjener hjelp og penger eg da..
0
Feil!!!
skrevet av Larsen, januar 17, 2010
En fundamental forskjell mellom Tsunamien og Haiti er at monsterbølgen tilfeldigvis dro med seg en masse vestlige offre. De følgene det førte med seg var at organisasjoner sto i kø og at pengene veltet inn. Denne gangen er ofrene ene og alene befolkning fra en annen verdensdel. Ergo; vi europeere bryr oss ikke i samme grad. Så min oppfordring er; ikke hør på slikt tull som dette!!
0
Støtte går uansett dit det skal
skrevet av Tiril, januar 17, 2010
Det spiller jo ingen rolle om folk nå sender inn penger pga. av lidelsene folk er utsatt for på Haiti. Hvis du støtter seriøse organisasjoner så vil jo pengene gå til noen av deres prosjekter uansett, så det er bare å gi av vår overflod. Selv er jeg fast bidragsyter til SOS barnebyer. De lager en tilnærmet familiesituasjon for foreldreløse barn ved at de bor i et hus med en husmor og opp til 6-7 barn. Søsken blir prioritert til å bo sammen. I tillegg blir det sørget for skolegang for alle, og de hjelper lokalsamfunnet rundt også. For å forbedre et samfunn må man starte med barna og deres utdanning. Bare slik får de sjansen til å komme seg ut av fattigdom og over i en jobb når de blir voksne. Da kan de bidra til å utvikle sitt eget samfunn. Så jeg må si til alle de som er skeptiske til å hjelpe og som sier slike ting som " det er bedre å hjelpe folk der de bor enn å få dem hit", så er jo SOS barnebyer absolutt et prosjekt å støtte. Man bidrar da til en positiv utvikling i landet de bor.
0
...
skrevet av Pia, januar 17, 2010
Til deg som kaller deg "bedreviter"! De fleste i dette landet er ikke kriminelle, men helt vanlige folk som sliter under en forfærdelig regjering akkurat som mange andre u-land. Halvparten av befolkningen er under 18 år-altså barn! Det er ikke bare, bare å skaffe seg en jobb i dette landet. Befolkningstettheten er av verdens verste. Hva skal en foreksempel selge? Halvparten av folket har under 5 kr dagen til å livnære seg. Landet er rikt på mineraler, men landet er korrupt. Du er vokst opp i verdens beste land der vi ikke har begrensninger på hva vi skal bli. Vi har et system som hjelper oss. Noen sliter her også. Du er sneversynt!! Tydelig en av de som ikke eier empati for andre. Tenk på alle de uskyldige barna rund i værden som lider. Blir du ikke lei deg av å tenke på de, er du tydeligvis en STOR egoist!! Jeg rett og slett hater egoisme på det sterkeste!!! Hilse alenemor som er så heldig for at min datter har en trygg oppvekst med alt hun trenger.
0
HAITI
skrevet av JILL WHITE FANEBUST, januar 17, 2010
Det burde være bedre og bygge sykehus,skoler ,boliger ol istedet
for og gå inn med økonomisk støtte.Millonene kan lett gå i lommene
på dem som styrere landet.85% av innsamlede midler går til adminstrasjon

JILL
0
Ehm.. Unskyld meg, men...
skrevet av Erik, januar 17, 2010
vi er da såpass godt stilt her i Norge at vi kan hjelpe alle mulige andre u-hjelpsprosjekter ellers, og heller gi litt ekstra når slike forferdelige katastrofer rammer noen av våre medmennesker.
0
IKKE GI TIL HAITI!
skrevet av Are Padar, januar 17, 2010
Husk også på at Haiti var og er et gjennomkorrupt diktatorisk millitærregime som har undertrykket sitt folk, ribbet det for verdier og drept for fote. Hvorfor er Norge og verden nå plutselig så villige til å kaste penger i den retningen? Hva er det dere prøver å redde? Ja det er forferdelig, men hvorfor vil dere heller hjelpe et rævkjørt terrorregime enn f.eks å gi penger til nasjoner eller folkegrupper som har vist at de ønsker å bygge et demokratisk styre og et land som kan være selvstendig?

Ville alle dere som gir også gitt dersom det samme skjedd under Saddams regime? Eller hvis det skjedde i Nord-Korea i morgen? Eller til Hitler-Tyskland?

Min påstand er at dere SELVFØLGELIG ikke ville gitt en eneste krone! Tvert i mot, dere ville vært glade for at nasjonen gjennomgår en katharsis og deretter kan bygges opp på nytt, som en fugl Phønix som reiser seg fra asken.

Og da kan vi sende ingeniører, leger, lærere og politi til Haiti dersom de selv ønsker hjelp i å bygge et demokrati.

Istedet kaster nordmenn seg på "kjøpe billig samvittighet-kjøret" og joiner hylekoret.
0
hmm
skrevet av bable, januar 17, 2010
Det triste med Haiti er fraværet av system fra myndighetenes side..ingenting fungerer, eller kanskje det ikke finnes,- planer og folk for å takle katastrofer. Etter tsunamien begynte selv de elendigste (fattigste) med opprydding, gjenoppbygging, i sine respektive land..i Haiti virrer folk bare rundt. Alle årene med diktatorer, Papa Doc og Baby Doc, har gjort sitt.

Jeg synes nok folk bør gi penger til Haiti, men jeg lurer jo litt på hvor mye Vesten vil "beholde" av disse pengene om denne raserte byen skal gjenoppbygges,- alle disse boligene, infrastrukturen..hvem får jobbene etterhvert?
0
...
skrevet av ?, januar 17, 2010
eg har faktisk ikkje ord nå, hvorfor si noe slik i det hele tatt? visste ikkje at noen tenkte slik en gang. Trodde vi hadde det så godt i norge at vi så på det som et privilegium å kunne hjelpe de som virkelig trenger det, og nå trenger de det på haiti slik at ikke samfunnet deres raser sammen. håper du tenker deg om nå.
0
...
skrevet av jan, januar 18, 2010
Etter min forståelse var ikke dette innlegget i utgangspunktet et spørsmål om å gi eller ikke gi nødhjelp! Dere må jo lære å lese. Ja, Haiti trenger virkelig all hjelp de kan få og de skal ikke straffes nå fordi de har hatt et diktatorisk styre, men på den annen side skal heller ikke andre deler av vår fattige verden straffes i en periode nå fordi all fokus er på Haiti. Det er så mange steder i verden hvor mennesker lever i ufattelig fattigdom og poenget er vel at vi ikke skal glemme de oppi alt dette, de lever også i et helvete og har gjort det i mange år, forskjellen er at der er ikke media og sender bildene rett hjem til stua di der du sitter med potetgullposen og 42 flatskjerm.
0
Guds vrede.
skrevet av viktor, januar 18, 2010
Dette må være guds vrede. Ikke en spurv faller til jorden uten at det er guds vilje, står det i bibelen.Våkn opp! Fanatiske tulliger.
0
HERREGUD!!!!
skrevet av Martin, januar 18, 2010
FEILER DET FOLK!!!?!?!?!?!?!
Sviktere. Vi er et GODT LAND! sant. det er mye krise rundt om i Verden. Men akkurat no Holder Haiti på å gå under,, og de trenger HJELP!
No er Haiti første priotert.
Vis vi gjør godt mot andre vil andre gjør godt igjen....
0
...
skrevet av Ruben, januar 18, 2010
Jeg kan ikke si meg mer enig. Det er helt ufattelig og patetisk at folk skal begynne å gi penger fordi det blir snakket om på media og for å stå frem på jobb at "jeg donerte igår 1000 kroner!". Hva med u-land som aldri får noe støtte, fordi de aldri får noe særlig oppmerksomhet i media? Skal vi kun hjelpe til når en katastrofe slår til? De som ble rammet av tragedien hadde det sikkert meget greit før de ble rammet. Hva med foreldreløse 10-åringer som må passe på sine små søsken, forsørge og oppfostre dem? Hvor mange av dere som har støttet de Haiti har støttet de som faktisk TRENGER hjelp, som har hatt et jævlig liv siden de ble født, i forhold til te på Haiti som har levd godt hele sitt liv utenom akkurat nå? Til dere som skriver "huff, at du kan skrive noe sånt - du bør tenke deg om". Jeg ber om at DERE tenker dere om - og heller donerer penger til de som trenger det mest.
0
...
skrevet av FORALLDELGI, januar 18, 2010
Hva med å fortsette å gi, for JA, jeg mener alle burde gi litt hver måned. Om det så er en tier, så gi! Og så sette inn litt ekstra til Haiti. Ja, så røk kanskje litt av sparekontoen, eller kanskje du må droppe en øl til helga, eller spise havregryn til middag en dag. uansett hvor kjipt du har det, trenger Haiti hjelp NÅ! -Så støtt der..og gi til andre resten av året..
0
ER DET NOEN SOM TRENGER HJELP ER DET HAITI
skrevet av Andre, januar 19, 2010
Dette er helt utrolig at noen kan mene at ikke Haiti trenger hjelp nå. Haiti er et land som stort sett hele sin moderne tid har vært preget av vold, kriminialitet, elendig økonomisk styring, arbeidsløshet, og folk har stort sett gått i villrede om hva de i det hele tatt har der å gjøre. Jeg har vært et par dager i Port of Prince og det er antakelig den skumleste byen jeg har vært i (har vært i over 90 land) Folk henger på hvert gatehjørne uten å ha noe å gjøre, og skuler på deg. Gjengkriminalitet er en del av det daglige bybildet, og man snakker om nesten 80% av befolkningen som ikke har jobb, og over 50 % analfabetisme. Det suverent fattigste landet i hele amerika, og med vannstyre med brutale diktatorer gjennom hele historien. Men i dag, som annen nevner, er jo problemet at myndighetene er fullstendig fraværende, og bryr seg ingenting om sitt eget folk, men kun om sin egen lomme. Man skulle tro landet var et afrikansk underutviklet land. Når så det lille av infrastruktur som finnes i hovedstaden klapper fullstendig sammen, og man ikke har tall på antall døde, kanskje flere hundre tusen, så har man ikke engang mulighet til å ta hånd om de som ligger døende, det blir epedimier, sult, mere vold, kamper og enda mange flere døde om ikke omverdenen griper inn og hjelper. Her kan faktisk "enkle" grep gjøre store forskjeller, som å forhindre epedimier, sult, vold osv som igjen vil føre til mange flere dødsfall og familiære lidelser. Selv om et land er lutfattig, kan faktiskt ting fungere til dels og man overlever dersom noe infrastruktur er på plass. Men når dette forsvinner over natten er kun hjelp utenfra en utvei. Vi trenger heller ikke nedprioritere andre hjelpearbeid som en alenemor sa, vi kan gi i tilllegg nå i katastrofe-tider. Jeg blir helt oppgitt. Og ikke vennligst ikke fornærm meg med å kalle meg sosialist for det jeg har skrevet her, er godt plassert på høyresiden, men kaller meg human, med en viss rasjonell tankegang og omtanke for mennesker.
0
det finnes en løsning...
skrevet av Lene, januar 19, 2010
hvis man gir penger til organisasjoner som UNICEF... f.eks bli verdensforelder.. da blir ALLTID pengene brukt der de trengs mest... og akkurat nå er det Tahiti... en av betingelsene du får er at UNICEF kan bruke pengene der de gjennom erfaring ser at de trengs mest... og så vidt jeg vet har flere av de store organisasjonene lignende prosjekt... så, problem løst...
0
Interessant
skrevet av Christine, januar 19, 2010
Hei hei, jeg har linket til deg i mitt blogg innlegg idag for jeg synes dette er en interessant debatt!! Bra blogg!! smilies/smiley.gif
0
...
skrevet av monica, januar 19, 2010
det er bra at me i norge støtter haiti
og bøsse bærerene men kor blir det av disse
rike topp sjefene som sitter å klager på
formueskatten og annet vås. ka sko ikke de klare
å putte en million chek oppi te røde korss, børrse bærerne smilies/smiley.gif
0
vås!
skrevet av Carl, januar 20, 2010
Selvfølgelig skal vi støtte Haiti, slett gjelden deres også - slik at vi får et 1.klasses feriested om noen år.
0
Husk på resten!
skrevet av Christine, januar 20, 2010
Dette er delvis en respons til Are Padars kommentar "IKKE GI TIL HAITI", samt enkelte andre. Greit at dere mener man ikke bør gi penger, men argumentene deres er lite overbevisende.

Det er ikke et gjennomkorrupt diktatorisk millitærregime vi gir pengene til, det er menneskene som lever der vi hjelper. Mennesker er mennesker, og det er idiotisk å tenke at "Vi vil ikke hjelpe dem fordi landet deres er styrt sånn og sånn, og vi må rive samfunnet ned, og så bygge det opp igjen på vår måte". Om det var en katastrofe i Nord-Korea eller Hitler-Tyskland eller hvor som helst, ville jeg ha hjulpet dem med glede, de fortjener våre penger like mye som noen fra "uskyldige" land.

De er heller ikke mennesker som "hadde det meget greit før de ble rammet". De var blandt verdens fattigste i utgangspunktet. De burde fått så mye oppmerksomhet i media før jordskjelvet, slik jeg mener også andre land rammet av fatiigdom, korrupsjon og sykdom burde.

Hvis man finner ut at man vil støtte de i Haiti, synes jeg også at man burde vurdere sterkt å begynne som fast giver til en organisasjon. Og enten det er 200kr eller 5kr som kommer frem, så har man fremdeles gitt, og det er vel den måten vi rike nordmenn kan vise at vi bryr oss fra her vi sitter. For vi har jo faktisk råd til det.

I siste setningen i innlegget står det at det langt ifra er slik at de i Haiti ikke trenger hjelp, hvorfor påstår folk at det står det motsatte? Bare husk på resten av verden også, menneskene i Haiti er ikke de eneste som lider! De har sikret seg giverglede og oppmerksomhet fra hele verden en stund fremover, nå er det snart noen andre sin tur.
0
Hjelp Haiti!
skrevet av Rita, januar 21, 2010
Haiti er jo et av de landene som aldri får oppmerksomhet! Helt til halve landet ble levende begravd!
Et av verdens fattigste land, som blir ribbet for alt, er ikke de kvalifisert til å motta hjelp? Jeg gråter over de barna som har mistet alt, t.o.m. kroppsdeler, DE TRENGER HJELP, FATTER DERE IKKE DET???
At regjeringen har ruinert landet, er ikke grunnlag får å nekte ofrene hjelp. De kan jo ikke støtte seg til sin egen regjering, så la oss hjelpe disse som trenger det, la oss slippe dette forbanna hykleriet og still opp!
Regjeringen er lammet nå, så de kan USA få leke litt med, men ikke la folk dø i mellomtiden.
I 1940 var det vår tur, og tenk om Europa hadde snudd ryggen til oss da.....hadde nok ikke snakket norsk engang da...
SKAM DERE!!!
0
Evil Haiti
skrevet av Tormod Vefang, januar 22, 2010
Nå får Haiti igjen for å ha lekt med onde krefter i alle disse årene, med sin mørke voodoo-praksis.
På ett eller annet tidspunkt vil naturen slå tilbake.
0
...
skrevet av Geir, januar 22, 2010
Til.....Kilder takk
skrevet av ..., januar 17, 2010
Det er fryktelig mange som har blitt bitt av denne FrP-basillen som blir sint hver gang noen sier uhjelp og syter over at "penge kommer ikke fram uansett", men disse "bevisene" finnes stort sett bare muntlig, for kildene er ikke der. Man roter fram et verstingeksempel fra Afrika hvor Norge kanskje gir pengestøtte, og har fælt lite med hjelpeorganisasjoner å gjøre. Folk syter over at det går med til administrasjon og tull, men ifølge organisasjonene selv kommer over 90% av de donerte pengene fram mens resten går med til administrasjon o.l. Så hvorfor ikke gi penger til Haiti? Et land som trenger både umiddelbar og langsiktig hjelp, det vanskeligste nødhjelpsprosjektet FN har vært med på, et dyrt redning- og oppbygningsprosjekt for et fattig land.

Greit at 90 prosent kommer fram til de som trenger det, men sjekket for morroskyld skattelistene og lønnen til Kommunikasjons- og markedsdirektør Bernt G. Apeland i Røde Kors. Han stod oppført i skattelistene med en skattbar inntekt i 2008 på 551.075kr. Dvs en reell intekt på 692 091 kr. Dette er mye mer enn de fleste andre folk her i landet tjener og regelrett RAN av andres penger. Så kom ikke her å døm folk som ikke gidder å gi til sånne organisasjoner og si at de er bitt av FRP basillen. Hjelpeorganisasjonene har blitt en grådig bedrift som tjener masse penger på andres giverglede. Hadde hjelpeorganisasjonene vært drevet av staten og de som jobbet der drev på frivillig basis eller med "ordinær" statslønn hadde det vært noe annet.
0
Det er umenneskeligt å ikke hjelpe du :)
skrevet av Zoe, januar 22, 2010
Hørt ordtaket,hjelpe de svake ?
Hva hadde skjedd vist hele verden hadde tenkt som deg ? Over 50 000 mennesker har dødd og du sier
at vi ikke skal gjøre alt som man kan gjøre for å hjelpe,du har rett. Det er umenneskeligt tenkt .
Ikke sleng dritt tilbake på meg,jeg er bare 14 år ( hehe) Men jeg vet en del.

Ha en fin dag smilies/smiley.gif
0
Skruen uten ende
skrevet av Charlie, januar 22, 2010
Uansett hvor mye hjelp vi gjir til u - landene, og stort sett uansett hvor, så er det nyttesløst. Problemet er overbefolkningen. Man sender mat til 10 milllioner et eller annet sted, det rekker akkurat til, at de kan få 2 millioner ekstra barn, så når neste omgang hjelp skal sendes, er det til 2 millioner ekstra. Det blir som og tisse i buksene en kald vinterdag, det varmer med det samme, men etterpå blir det verre enn det var først. Den aller viktigste hjelp til de her land, må være og få stoppet befolkningstilveksten. Hvis et land, eller folk skal være levedyktig, må de være i stand til og brødføde sin befolkning, aller helst ved og være selvforsynet. Og det er problemet i u - landene, de kan brødføde en befolkning på 2 millioner, men der er 10 millioner innbyggere, som bare blir flere og flere. Får man ikke løst det her problemet, gjør faktisk bare, at hjelpen medfører at ennu flere blir født, for og dø av sult.
0
...
skrevet av OS, januar 22, 2010
Gi penger til Haiti! Jeg har selv gitt 10000 kr til UNICEF og jeg er Frp medlem, til opplysning, siden jeg så en innsender ovenfor prøvde å skåre noen billige politiske poenger. Og jeg kommer til å gi mer. Akkurat nå er det et logistikkproblem og ikke et pengeproblem. Men Haiti, og ikke minst alle barna som har blitt foreldreløse, kommer til å trenge støtte i mange år fremover. Alle de som hadde så lite som som nå har mistet alt. Jeg mener det er vår plikt å hjelpe! Haiti er fakisk rammet av en enorm katastrofe. Vi kan mene det vi vil om u-hjelp generelt, og for min egen del er jeg nokså kritisk il den norske statlige uhjelpen, men det betyr ingenting.. Vær et medmenneske og gi til Haiti nå. Det er min oppfordring.
0
...
skrevet av Amalie 15, januar 23, 2010
Du har en veldig merkelig tankegang må jeg si smilies/tongue.gif
Veldig mange nordmenn har vært flinke til å gi til veldedige orginisasjoner før Haiti-katastrofen selv om mange godhjertete folk(tydeligvis ikke du) gir ekstra penger til Haiti, så selv om du ikke ser det på tv, fortsetter FN og andre orginisasjoner å hjelpe andre folk rundt omkring verden, men det har vel ikke du forstått? De andre fortsetter å få hjelp, men akkurat nå TRENGER de hjelp på Haiti. De har ikke mat, vann eller medisiner. Slike ting koster jo penger. Og hvis du sender penger til FN eller UNICEF så får de nok de skadete pengene skal du se smilies/wink.gif
Hvis du er så redd for de andre i fattige land, hvorfor sender du da ikke bare til begge? Og dårlig ynnskyldning å stole på regjeringen, du skal jo lissom ikke sende penge til regjeringen, men til direkte til en orginisasjon som bruker pengene på nødhjelp.

Klem fra meg smilies/smiley.gif
0
Så enig
skrevet av Vergil, januar 23, 2010
Du har heeeeelt rett.. Gir ikke en krone til det landet.. Leste at Røde Kors bruker meste parten av donor kr til lønn og admin gebyr.. haha tragisk.... Og når ble Haiti mitt problem? jeg har mere nok med og forsørge familien og meg selv.. De som er rike får gi mere... smilies/smiley.gif OBegynner og bli lei dette haiti maset og..
Blir sikkkert mye rare reaksjoner her, men det er vel de som stemte Rødt.. så Care
0
Nei nei nei
skrevet av Patriot, januar 24, 2010
Quislinger, Svikere, egoister!
Ja Haiti har nok en korupt styresmakt, men det er ikke Haitis menneskers feil.
Har du penger så du kan forsørge deg selv, unga, bikja, katta.. så er det en menneskeplikt å hjelpe mennesker i nød.
Og Haiti er intet unntak!
0
haiti støten
skrevet av bayram, januar 25, 2010
hei folkens.først å fremst til de som mener at vi itj ska hjelpe haiti befolkningen.jo dere har et plass å bo i,å varm dokk i,har et tak over dere varm mat som dere får på sekunde på bordet.å et god å varm seng som dere legger dere i om kveldene.hva om norge har blitt ramet av en son katastrofe en dag å itj hadd vert så rik.jo da skulle vi sjå hvem som snakker så lett ut da.hva har det noe å si om du legger en 50 lapp i børsen,du blir itj fatig elr rik av den .men den 50 lappen som dere gir bort hjelper gjevlig mye der nedi.så min mening er å itj tenk ego her.

takk.
0
Forståelse
skrevet av fattiglus, januar 25, 2010
Litt provoserende å lese slikt som "du har da råd til å gi til begge", "du har råd". Hva vet folk om JEG har råd? Prøv å lev mitt liv en uke, så kan vi prates igjen. Jeg har ikke gitt noe, jeg har mer enn nok med å ta meg av meg selv og de i rundt meg. Så får dere kalle meg egoist og dømme meg så mye dere vil, men dere kjenner ikke meg, ikke min situasjon. Prøv å forstå at det finnes mennesker i Norge som også er fattige, som ikke har sjangs til å gjøre det de vil. Hadde jeg vært rik, eller hatt mer penger hadde jeg bidratt, men sånn er det bare ikke. Jeg forstår poenget i innlegget, og det er alltid media som bestemmer hvor pengene går. For vi gir jo bare til elendigheten vi ser... I hvert fall veldig mange gjør det..
0
God blogg!
skrevet av Dag Recep Eilertsen Eroglu, januar 31, 2010
Her er det mye diskusjon som jeg vil nå få nytte av.
På facebook.com dukket det opp en gruppe der en kunne bruke MMS til 20 Kroner for å donere til rammede i Haiti. For dei som er skeptiske vil eg henvise til denne bloggen slik at dei kan lese forskjellige synspunkter.
0
fy faen
skrevet av faenskap, februar 19, 2010
du må være en djevelsk,ond,veldig mørk person

Skriv kommentar
mindre tekstfelt | større tekstfelt

busy
Sist oppdatert onsdag 29. februar 2012 13:03  

Antall besøkende

Vi har 21 gjester her nå