Aktuelt.org

Blogg om dagsaktuelle nyheter!

  • Forstørr
  • Standard skriftstørrelse
  • Forminsk

Tør du å reise til Kongo etter dette?

E-post Skriv ut PDF

Rettsaken i Kongo hvor nordmennene Tjostolv Moland og Joshua French er tiltalt fremstår som et overtramp mot de tiltalte i forhold til menneskerettigheter. Selv påstår de tiltalte at de bare ble forsøkt ranet.

Saken har fått enorm mediaoppmerksomhet i Norge samt at Norge har stilt med representanter fra US i Kongo. Dette er forholdsvis uvanlig, normalt får slike saker liten oppmerksomhet i Norge. Jeg antar at de Kongolesike myndighetene faktisk har tatt seg selv litt i nakken i forhold til å iverata rettighetene til de tiltalte, dette til tross for at listen på brudd på menneskerettighetene er lang. Man kan bare tenke seg hvordan rettsaken ville ha utartet seg dersom saken ikke hadde fått den oppmerksomhet fra norsk side som den har fått.

Jeg er ihvertfall sikker på at det svært mye til før jeg klarer å la meg overtale til å reise til Kongo eller andre u-land i Afrika etter dette når jeg vet hva som venter meg dersom jeg skulle komme i politiets/ militærets søkelys. Tør du?

Kommentarer (77)Add Comment
Er du splitter pine gal?, Lavt rangert artikkelt [Se]
0
Nei
skrevet av Stig, august 20, 2009
Bongo fra Kongo interesserer meg ikke. De er jo totalt tilbakestående jo. Mulig andre land kunne vært interessant, men Afrika som kontinent kommer til å lide i turistnæringen etter dette.
0
Jo, det gjør jeg
skrevet av Jonas, august 20, 2009
Dette er ikke vanlige turister. Tror personlig ikke at de har drept denne sjåføren, til det er det for mye som ikke stemmer. Feks motiv, anledning, sprikende vitneforklaringer. Men dette er som sagt ikke vanlige "safariturister" ute for å bade, nyte livet og se på naturen. De har beviselig anskaffet seg minst ett våpen som jeg vil kalle et kampvåpen. Hva eller kan man kalle en 8-skudds pumpehagle uten kolbe. Hvorfor hadde de forsvarets id kort på seg? Hvorfor har de hatt kontakt med et heller tvilsomt "sikkerhetsfirma" der nede? Hva gjorde de ute i bush'en i det hele tatt, her har man bare deres historie, men denne stinker jo lang vei.

Nei, her er det for mye rart. Sier ikke at de to er noen mordere, men de har ikke rent mel i posen. Og de sier neppe hele sannheten.
0
Meeeeget tvilsomt ja
skrevet av Bjørn, august 20, 2009
Nå skal det sies at når en er i et land med paramilitære formål så er en nok noe mer utsatt for slikt enn den jevne turist. Men allikevel, om de er skyldige eller ikke kommer vi jo aldri til å finne ut av, på grunn av denne parodien på en etterforskning og rettssak.

Og å tillate "vitner" å komme med erstatningskrav sier jo litt om tilstandene, selvsagt sier det det som skal til for å få ut noen penger da, uavhengig av om de er skyldige eller ikke.

Trist er det. Bare trist.
0
Hvorfor ikke?
skrevet av Ida, august 20, 2009
Det er vel heller tvilsomt at slikt skjer med enhver som besøker Kongo... Man kan gjerne ha sine grunner for å ikke reise dit, men denne blir nokså tynn! At vi nordmenn skal gå rundt og tro at alle andre nordmenn bare oppfører seg pent og gjør gode gjerninger ute i verden er en annen sak. Om disse to er skyldige eller ikke, vet jeg ingenting om, men vår oppfattelse av nordmenn generelt som godhjerta bare fordi vi er fra verdens rikeste land gjør meg en smule tankefull.
0
Tullete
skrevet av Stig, august 20, 2009
Jeg ville ikke reist til Kongo før dette skjedde heller. Landet har jo vært herjet av krig og fullstendig galskap i årevis før dette hendte med etnisk rensing, systematisk voldtekt av både kvinner og menn inkludert voldtekt av barn og tilfeldige drap utført både av opprørere men også av regjeringsstyrker.

Dette er et land som helt klart er på 10 på topp listen av steder du IKKE reiser med mindre du er lei av livet eller mangler noe oppe i topplokket.
0
Enorm risiko å dra til rettsløse land
skrevet av Guldbrandsen, august 20, 2009
Det er en enorm risiko å dra til et slikt land med manglende og totalt korrupt rettssystem. Da man ligger meget dårlig ann dersom noen vil finne på en beskyldning mot en turist, eller person fra annet land.
For det første så vet ingen av oss om disse to er drapsmenn eller ikke. Uansett om de er uskyldige eller ei, så er det meste rundt denne rettsaken svært dårlig.

At staten vår på noen måte skal betale ut noen penger eller erstatning mener jeg vil være totalt feil uansett. Dette vil bare oppmuntre et korrupt land til å bli mer korrupt og mer kynisk. Det får holde at staten bruker penger på advokathjelp og annen bistand som ikke er penger og verdier til dette skjevutviklede rettslandet.
0
Om jeg tør?
skrevet av Trafikant, august 20, 2009
Denne saken har ikke noe med om jeg tør reise til Kongo eller ikke. Jeg pleier altid å reise ubevepnet. Og til Per: Afrika er en verdensdel med mange land, alle er forskjellige.
0
re: Er du splitter pine gal?
skrevet av Anders, august 20, 2009
leser du det du skriver?? jeg må jo le når jeg leser slikt, er du klar over hvor mange land det er i afrika?? og hvor mange av de som er rene gode demokratier?? ikke sett afrika under en kam, ikke alle land i afrika er som kongo (som ikke jeg heller ville reist til)
Er du gal??, Lavt rangert artikkelt [Se]
Tullete !!!, Lavt rangert artikkelt [Se]
0
tør, ja men hva er vitsen med og reise der
skrevet av geir jonny, august 20, 2009
jada klart eg tørr og reise til Kongo, men om eg vil er en annen ting, eg har vert i ghana, Nigeria, Algeria, Botswana, tunisia, Egypt , ja mangen land i kontinentet, men det er kun sør afrika, som er kommet lenger en år 1850 i utvikkling, ,,, sikkert mange greie og ok folk i Afrika, men desverre alt for mange andre, og det er jo dei som styrer desverre, fanta folk, fanta land ,ikke alle selfølgeligt, men alt for mange er ikke utvikklet i topplåket i hele tatt.
0
u-hjelp
skrevet av morten , august 20, 2009
ja da er det jo enkelt og greit kutte ut all bistand til dette landet
0
kansje skyldige.
skrevet av haikeren, august 20, 2009
Hva om de er skyldige alt i hop.
Kansje de har hatt en doprunde,å så kom nedturen med halisser og vrangforestillinger.
Kun en tengt situasjon.
Hvem vet hva om dette?
0
Rettsaken er hårreisende og her er det snakk om utpressing av norske myndigheter
skrevet av Dag, august 20, 2009
Det er utrolig tragisk for de to guttene og deres familier. De har nok vært naive og beveget seg inn i Kongo uten å akspetere de faktiske forhold med hensyn til sikkerhet.
Men her bør bare myndighetene trekke de penger de har brukt, 1 milliard, fra norske skattebetalere til å "innvistere" i regnskogsredning osv... Pengene har sikkert ikke, og kommer nok ikke til å bidra bevaring av regnskogen. Lurer på i hvilke lommer disse havner. Guttenes liv er viktigere enn å såkalt ha en dialog med Kongo. Der finnes ingen dialog, dette er en grusom sak for guttene og andre som helt sikkert vil havne i denne menneskefellen for utpressing av penger
0
Ikke noe mindre nå enn før denne saken
skrevet av TF, august 20, 2009
Når det er sagt, hadde jeg aldri funnet på å dra dit før heller. Som andre har påpekt, å fremstille disse som vanlige turister som helt uforvarende spaserte fra en safari og inn i dette er jo tull. Ja de er i en skikkelig suppe nå, og det burde de regnet med var sannsynelig før de dro.

Når det er sagt, jeg har vært i afrika flere ganger som vanlig turist, og gleder meg til neste gang jeg får anledning til å dra igjen. Kenya og Tanzania er fantastiske turistmål og folk er utrolig hyggelige og hjelpsomme enten de er ansatt i turistnæringen eller ikke. Har aldri følt meg utrygg på reise der. Ikke så mye som jeg har vært på reise i noen europeiske og et visst nordamerikansk land. Får du problemer langs en hovedvei i Nairobi stopper det 4 biler for å hjelpe til, får du problemer langs en hovedvei i Miami må du holde deg i bilen. Blir du ikke tatt av forbipasserende risikerer du at det er highway patrol som skyter deg for å gå ut.

Men vi ser alle ting med de filtre vi ønsker, eller hva? smilies/wink.gif
0
Marius og Per
skrevet av Jonas, august 20, 2009
Dere virker komplett uvitende og fremstår som idioter med kommentarene deres. Har vært i Afrikanske land en rekke ganger, både kristne og muslimske og føler meg like trygg der som her. Og da har jeg bodd hos svart lokalbefolkning og ikke avskjermede hvite områder.

Folk med meninger som dere er etter min mening mye av problemet med den holdningen som er i ferd med å vokse frem i Norge. "Jeg skal aldri sette mine ben på det kontinentet" vitner om sneversynthet, og et verdensbilde som dreier seg om "meg, mitt, mine og hva det blir til middag."

Når det er sagt er disse to nordmennene virkelig ute å kjøre, og det at de hadde med seg en avsagd hagle vitner om at de i det minste skulle på en ferie utenom det vanlige. Og visse deler av Kongo er nok kanskje ikke ideelle turistmål.

Men til Marius, Per og andre med samme holdning som dere, jeg inviterer dere gladelig til Afrika, for å bevise at dere tar FEIL, og få dere til å innse at dere driter dere ut med de kommentarene.
0
Reise til Kongo?
skrevet av SHJ, august 20, 2009
Hva skal man reise dit for a?? Trengte ikke denne rettsaken for å finne ut at Kongo ikke er noe ideelt feriemål akkurat.
0
Jeg tør å reise til Kongo
skrevet av rowa, august 20, 2009
Men jeg tør ikke å ta med våpen, falsk ID og ikke rapportere innreisen...
0
...
skrevet av Eric, august 20, 2009
" Dette er forholdsvis uvanlig, normalt får slike saker liten oppmerksomhet i Norge. "??????

Hva mener du? Hvilke andre saker kan sammenlignes med dette sirkuset av en bananrepublikk ?
0
Afrika er et land
skrevet av zildete, august 20, 2009
Som visstnok Sarah Palin var inne på. Det er ytringsfrihet i Norge, og den som aldri fulgte med på verken geografi-eller historiepensumet på folkeskolen, har også en stemme. Og tilgang til internett. Og skrivekløe. Enig med jonas, jeg har vært i mange afrikanske land, min datter var i Kenya noen uker i fjor, uten at jeg var søvnløs fordi hun var i "Afrika".

Om det skulle forville seg en kenyaner til Trans-Moldova, kan han jo dra hjem igjen og fortelle hvordan europeerne lever....Eller til Balkan under borgerkrigen. Europeisk kjerneområde. Eller på Karl Johan en lørdags kveld. Siviliasjonens høyborg.....
0
Klart man kan reise til Kongo
skrevet av Blogger, august 20, 2009
Men man bør la den avsagde haglen ligge hjemme. Rettssikkerheten i Kongo er selvsagt ikke slik den er i mange vestlige land, men de holder tross alt en rettsak, og Moland burde vise såpass respekt for denne og forklare seg og svare på spørsmål fra aktor og dommer.

Isolert sett virker det som at det er meget gode beviser for at nordmennene er skyldig i drap. Selv i en norsk rettsak villle disse overveiene sannsynlig blitt dømt. Bildebevis, to vitner samt flukten fra åstedet er relativt sterke indikasjoner på at de er skyldig. Når det gjelder motivet, så kan det være så enkelt at disse to våpenglade karene levde i en (voldelig) fantasiverden (påvirket fra filmer og dataspill?), hvor man ikke går av veien for å drepe.
Aldri i verden!!!, Lavt rangert artikkelt [Se]
0
hmmm
skrevet av Hege , august 20, 2009
Å si at man ikke skal reise til Afrika pga. det som skjer i Kongo, er det samme som om folk fra andre kontinent ikke kunne reise til Norge på 90 tallet fordi det var krig i feks. Bosnia som ligger i Europa.

Har bodd i Tanzania og jeg må innrømme at jeg traff på flere gjestfrie og hyggelige folk, enn det jeg har truffet på I Norge på de plassene jeg har bodd her. men når det er sagt har jeg ikke kunne tenkt meg å reise til Kongo, like lite som jeg ville reist til Irak, selv om jeg godt kunne tenkt meg å reise til andre steder i Asia.

Alle kontinent har land som de helst ikke vil vedkjenne seg, så å ta alle under en kam vitner om uvitenhet og dårlig skolegang.

Disse 2 karene i Kongo fortjener uansett en rettferdig rettsak .
Håper selfølgelig at de ikke har gjort det de står tiltalt for å at de kommer helskinnet hjem til Norge..
De har ikke gjort det lett for seg selv med våpen, forskjellige navn i kontrollposter osv. det værste er selvfølgelig bilde hvor Moland står med ett satanisk glis rundt kjeften og vasker bilen ren for blod.
Det er nesten at det er for godt til å være sant at aktoratet har funnet ett slikt bilde som de bruker som bevis i retten... derfor sier jeg igjen hmmmmmmmmmmmm????
smilies/shocked.gifsmilies/shocked.gif
0
kommentar
skrevet av Andreas Malm, august 20, 2009
Å hvordan vet de det, aktor?
0
tragisk
skrevet av serv, august 20, 2009
tragisk heila greio...her er det kun snakk om penger...stopp uhjelp og press tilbake for dei folka er truande til va som helst når naturen i dem vokner til livs!...har vist seg gang på gang!
0
Skyldige?
skrevet av Sjefen, august 20, 2009
Mye som tyder på det ja, men vi får se da vettu...
Hvis de er skyldige håper jeg de får en lang fengselstraff som fortjent.
Disse karene har jeg lite sympati for.
0
hvor er norske myndigheter.
skrevet av stein nilsen, august 20, 2009
hvor er norske myndigheter i dette sirkuset, mulig det er begått uloveligheter på et vis, men her viser media til idioti fra påtalemyndigheten på stedet og i landet KONGO.
0
Kongo og Somalia er ut!
skrevet av Kim S, august 20, 2009
Mye tyder vel på at både Kongo og Somalia er 2 land i verden jeg aldri skal sette mine bein i, iallefall ikke før dem minst drar med seg 500 år med utvikling! Dem fremstiller seg selv som en gjeng med apekatter der nede, det være seg rettsaken slik dem holder på nå eller somalia med sine moderne røvertokter.

Usikker på hva som er kursen der nede, men det ser ut til at alle vil ha 18.4 millioner i erstatning, LOL.

@Ronny
Er enig med det, man skal ikke ta alle over en sko. MEN - se på statistikken i eks. Oslo av dem som sitter inne, av dem som er i "trøbbel"... Hvem er dette? Er det Olav Nordmann? Nope!
0
Pensjonist og sjøfarer
skrevet av Svein K C, august 20, 2009
De må holde kjeft.Enhver feiltolkning av aktor setter de i ett verre lys.Slutt og kommentere på
internet om hva de skal gjøre og ikke.Denne advokaten skal være noe av det beste de kan oppdrive i Congo.Viktory får begge to.De er ikke så dumme at de utsetter seg selv for disse farene.Som jeg sier igjen ,De har ikke noe motiv for å drepe sjåføren.Medhjelperne er kun ute etter DOLLAR som er normalt i disse landene. Med hilsen , Gammel AFRIKA BESØKER.
Dere er en gjeng forbanna fordomsfulle rasister hele gjengen., Lavt rangert artikkelt [Se]
..., Lavt rangert artikkelt [Se]
0
til Paraga:
skrevet av Illy, august 21, 2009
Synes du er ganske så kjapp til å dømme jeg. Eller kanskje du har informasjon som beviser at de to gutter faktisk er skyldige? Isåfall burde du kanskje reist til Kongo selv.

Værsåsnill ikke kall Afrikanere for helgener. Det er de absolutt ikke. Det er så ufattelig mye korrupsjon i mange land der nede. Hvor lenge har de ikke holdt på med å borgerkriger?

Når det gjelder Moland og French, så aner jeg ikke om de er skyldige eller ikke. For meg så virker det som de holdt på med noe som ikke var helt lovlig, men samtidig vet jeg ikke om de faktisk har drept noen. Sannheten kommer nok aldri fram.
0
...
skrevet av knut, august 21, 2009
er det noen i det hele tatt som gidder og dra til kongo..hvor for oppsøke trøbbel.korupsjonen ligger ganske høyt der nede.stopp alle bistandspenger til hele ruklet der nede,slik at de kan oppleve forrige århundre en gang til.
0
SELVFØLGELIG TØR JEG REISE TIL KONGO
skrevet av Ole H, august 22, 2009
Men jeg drar da for i helvete ikke til Kongo med skarpladde våpen og annet Rambo-utstyr og tror at du er verdensmester, som de gamle, primitive koloniherrene gjorde i sin tid.
0
Tja..
skrevet av hmm, august 22, 2009
Dømt til døden..men holdes i live med kjempekrav på 100-200 millioner mot seg..som korrupte myndigheter skal dele. De tilbyr nok Norge å kjøpe guttas liv.

Ok, bare fantasi, men jeg prøvde å leke synsk.

Jeg tror ikke noe på de to nordmennene når de sier de bare er vanlige sivile nordmenn ..à la turister. De er mer enn det, men hva de har gjort og ikke gjort, aner ikke jeg.

Niks, skal aldri til Afrika,- ikke ett av de landa der.
0
Kongo vs Europa
skrevet av Ole Håndstad, august 22, 2009
Jeg skjønner jo at kongoleserne er skeptiske til to "Rambo-gutter" i fra Europa som drar inn i landet med våpen og annet utstyr som skulle tilsi at de ikke var der på misjonsoppdrag, selv om det er like ille naturligvis, og kongoleserne vil jo huske det som ingen europeer ønsker husker, at kong Leopold II av Belgia slaktet ned 10 millioner av 20 millioner kongolesere i sin iver etter å øke sin formue vha å rane landet for gummi og elfenben. Dette også med nordmenn som aktører.
0
...
skrevet av haikeren, august 22, 2009
Fakta:
2 hvite som jobber med sikkerhet!!!! Tar seg ulovlig inn i et land hvor det er delvis borgerkrig.
De tar med seg etterretningsutstyr (gps) samt våpen å falske id.
De har ingen mål med reisen.Ingen hoteller er booket på forhånd.
De kjører off-road motorsykkel.
De fester og turer.(bilder av damer)
De havner opp i bråk.
De stikker av i jungelen.
De gjemmer id-våpen og andre ulovlige gjennstander.
De tar skrytebilder.
De nekter å forklare seg.
Man skal ikke ha stor iq for å forstå at dette ikke er vanlige turister eller forretningsfolk.
Men hva er de da.
Mammagutter i dag i så fall.
Går det ann å bli så korka at man ikke kan se at dette er noe de har rota seg opp i selv,å må ta det som kommer.
Vil se to marrokanere som gjør det samme i norge gå fri.
Da hadde dere skreker over dere om at de var skyldige,om dette hadde skjedd i norsk fjellheim.
Lurer på hvem som er aper her inne.
0
Afrika frister ikke
skrevet av Rolv L, august 22, 2009
Afrika firster ikke. Har dessuten ikke noe der å gjøre heller. Jeg har reist såpass mye at jeg normalt holder meg til land som er sikre men sikker kan en aldri egentlig bli. Eks. i land der det hersker miltærdiktatur er det vanskelig om en kommer ut for lovovertredelse. Tror det verste en kan gjøre er å også reise til meget fattige land. Der er du et offer uansett. Avstanden er kanskje størst mellom deg som rik og de som er fattig. Ingenting legges imellom for å evt. rane deg etter utspekulerte måter. I Afrika er hatet etter de hvite enormt og når en i tillegg sitter tiltalt i en rettsak der hele aktoratet er sorte så kan en bare tenke seg. Jeg mener Norge må engasjere seg mer..trekke seg ut av den humanitære givertjeneste og sette
klare grenser. Vi behandler ikke Afrikanere på den måten her selv om de er sorte og vi hvite.
0
...
skrevet av Petter, august 22, 2009
Dersom pengene til enker+faderløse+forbipasserende+myndigheter+staten Kongo blir betalt, så vil gutta være fri i morgen. Så det som Norge bør gjøre, er å ta pengene fra bistandsbudsjettet og kjøpe ut gutta der nede.
0
...
skrevet av tblv, august 22, 2009
Blir stadig like overraska over dette ressonementet:

"Der nede kan de ikke oppføre seg, så vi må slutte å hjelpe, slutte å dra dit, slutte å gi øremerka støtte til utviklingsforetak osv."

Evnen til å tenke årsak/virkning synes å være komplett fraværende.

Og når det er så ille at mange aldri kunne tenke seg å dra dit, er det ikke litt merkelig å gi sin uforbeholdne støtte til to nordmenn som har reist nedover uten på noen måte forsøke å holde seg unna trøbbel?

Ikke for å sette i gang en allsang av "Barn av regnbuen", men hva tror folk verden egentlig er? Et sted der Norge kan trekke stigen opp etter seg og si, "nei, vi vil bare ha med å gjøre de landene som er like rike og trygge som oss?"

Globaliseringen er et faktum. Det er Vesten selv som har initiert den.
BARE PISS som kommer ut av kjeften på NORDMENN!!!, Lavt rangert artikkelt [Se]
0
Hvor er seriøsiteten??
skrevet av Dag, august 23, 2009
Det hender jeg kaller min kompis for apekatt. Det betyr en farse holdning, ablegøyer, tøv og tøys. Det er en apekatts holdning dagen gjennom. Slik er det her også, er inntrykket mitt. Synes Norge bør gå hardt inn og be om pause i denne sak, og for så å drøfte saken og seriøsiteten i den og be om å få denne flyttet til inn for den internasjonale domstolen... Dette som til nå er presentert forteller om farse, useriøsitet, melking av Norge for penger, etc. etc. etc. Det er lite som som holder vann, og man genererer saker hele tiden. Alt er for dumt.
0
Verken før eller etter
skrevet av Knut O. L, august 23, 2009
Det er noen land jeg ikke ville reist til verken før eller etter dette. Selv om disse to karene ikke kan karakteriseres som vanlige turister, villle jeg uansett ikke ha reist til Kongo selv om jeg fikk betalt for det. I dette usiviliserte landet kan det godt tenkes at utsatte utlendinger kan bli anklaget på falskt grunnlag for at noen skal berikige seg på det. F.eks. ved at man får "ofre" som krever skyhøy erstatning fra de "rike", forhatte hvite. Denne erstatningen skal så deles med de involverte, ansvarlige "politilederne" og "dommerne". Dette er neppe de mest opplyste individene. Så hvordan de skal få utbetalt det absurde beløpet har de nok ikke tenkt gjennom. Får de ikke pengene kan de jo bare likvidere dem uansett. Skal de få en rettferdig dom, må de hentes ut av fengselet og stilles for retten utenfor dette røverreiret.
0
Seff
skrevet av Per, august 23, 2009
Ikke noe problem å reise ditt. Jeg er ikke kjeltring og har ingenting ¨frykte. Jeg har heller ikke planer om å skyte noen der nede så dette er helt uproblematisk.
0
Hverken før eller etterpå
skrevet av Merkur, august 23, 2009
Det virker som om flere kongolesere har vunnet i lotto. Å henge drapet på de to nordmenn, ser jo ut til å kunne bli den rene gullgruven. Erstatningskravene fra beboere av et u-land må jo betraktes som rene grådighet. Får ikke Kongo u-hjelp fra Norge?

Nei, jeg ville aldri sette mine ben på kongolesisk jord, ikke en gang om jeg skulle få en betaling i størrelsesorden av erstatningskravene for det.
0
Til signaturen
skrevet av Vegard, august 23, 2009
Det var litt av en tirade. Du legger lista på et nivå jeg ikke liker å synke ned mot, og ikke minst utviser du en arroganse og intoleranse som langt overgår det du anklager oss nordmenn for. Hvis du har så stort problem med å ta nordmenn på alvor, hvorfor uttaler du deg i det hele tatt da? Dessuten synes jeg det er betimelig å stille spørsmålet: Hvis du synes det er så fælt her, hvorfor søker du ikke lykken et annet sted?

Jeg er en motstander av generaliseringer. Jeg synes hver enkelt skal dømmes på bakgrunn av egne handlinger. Du bør vite at hudfarge ikke har noe med saken å gjøre. Det er bare en visuell forskjell basert på pigment i huden. Faktisk har all hudfarge samme grunnfarge, og den er rød, fargen til blod. Kanskje vi kan legge den debatten død. Forskjellen ligger i kultur, ikke hudfarge. Men til gjengjeld er kulturen er veldig forskjellig, og skaper konflikter.

Du kritiserer nordmenn for ikke å ha noen form for kunnskap unntatt den vi får gjennom media, og samtidig insinuerer du at mediene er kunnskapsløse. Det er en hårreisende påstand. Vi har en fri presse, og den skriver nøyaktig hva den vil uhemmet av offentlig sensur. Selvsagt ser norsk presse på verden med norske øyne, det skulle bare mangle, men å si den er kunnskapsløs er drøyt. Det er mange av oss som synes norsk skole er for dårlig i dag, men likevel har vi et høyt gjennomsnittlig utdannings- og kunnskapsnivå i dette landet. Det kan dokumenteres. Påstanden din faller derfor på sin egen urimelighet.

Når det gjelder akkurat denne saken, trenger man ikke være høyt utdannet for å se at det er en farse - et spill for galleriet. Rettsaken handler ikke om å finne sannheten, men om å få nordmennene dømt. Jeg kan ikke ta stilling til skyldspørsmålet, for jeg har ikke sett alle bevisene. Jeg tviler dessuten på bevisenes kvalitet. Det jeg kan mene noe om, er at de tiltalte tilsynelatende ikke har noe som helst motiv for å ha begått dette drapet. Det burde være en bekymring for aktoratet, men det virker som om de ikke bryr seg stort om det. De er tilsynelatende mer opptatt av å skjelle ut de tiltalte enn å føre bevis. Det hadde aldri blitt tillatt i en norsk rettssal, og det vet du nok. Det har alltid forundret meg at mange heller vil ha syndebukker enn å finne sannheten.

Våpenindustri er ikke noe å være spesielt stolt av, det er jeg enig i. Men våpen starter ikke kriger, det er det mennesker som gjør. Utover dette vil jeg ikke kommentere våpen-argumentet ditt, siden hele argumentasjonsrekken er utrolig rasistisk.

Afrika er et kontinent med store kontraster, men det er ikke til å stikke under en stol at mange afrikanske land har vært herjet av blodige borgerkriger siden kolonitidens opphør, og mange regjeres av skiftende despoter. Korrupsjonen er høy og produksjonen er lav i disse landene. Folket holdes nede med analfabetisme og hunger. Denne typen konflikter har helt klart farget oppfatningen vi nordmenn har av det afrikanske kontinentet. I tillegg har våre egne bistandsorganisasjoner brukt bilder av syke og sultne mennesker på flukt fra krig og hunger for alt det er verdt i sin iver etter å samle inn penger. Alt dette har bidratt til nordmenns oppfatning av Afrika. Afrika er dessuten langt unna oss. Alt dette har bidratt til at Afrika særlig viktig for oss, og derfor hører vi heller ikke mange solskinnshistorier fra kontinentet.
0
Krig i Kongo.
skrevet av Robin, august 23, 2009
Jeg hadde ikke reist til Kongo før dette hadde skjedd. Det er krig der. På ti år så har ca 4-5 milioner mennesker blitt drept i borgerkrigene der.
Se dette her litt i perspektiv.
Dette er et land med store problemer. Noe som hvite europeerre delvis er skyld i sammen med lokale krigsherrer.
Bare minner om at Belgia halverte befolkningen mens de regjerte der. I tillegg til at de var delaktig i at dikatorn Mobutu fikk makta etter at de pakket sakene sine.
Prøv å vær litt mindre overlegne. Her er det to nordmenn som dro til Kongo for å slå mynt på elendigheten der går jeg ut ifra.
Det er noen her som ikke forstår hva fattigdom og krig kan gjøre med et land. De er tilfeldigvis født med en sølvskje i rævva og føler seg overlegen selv om de selv ikke har løfta en finger for å bidra selv. De er nok en av de mange tusen uføretrygdede finansiert av norges olje.
Hvis jeg følte at jeg måtte hatt med meg våpen for å reise i et land så hadde det vært grunn nok til ikke å reise dit.
0
Selvforskyldt
skrevet av Olsen, august 23, 2009
Ikke noe problem .jeg har reist mye i Afrika,men jeg er ikke så blåst i huet at jeg reiser med våpen og falsk ID.
leiesoldater og kontraktører er verdens avskum. jeg synes ikke særlig synd på dem. Denne situasjonen har de selv satt seg i.Store penger stor risiko
0
Håper de er skyldige
skrevet av Hanne Mette A, august 23, 2009
Det høres ikke bra ut - det vet jeg - men det er nesten som om å jeg håper disse gutta er skyldige.
Historien deres er tynn som dårlig suppe, og tanker om lykkejegere og annet er lett å streife.
Men verden har faktisk blitt enig om at det er en del regler som skal følges i rettsaker og ikke minst i krig, og når denne rettsaken viser seg som den parodien det er setter det dette afrikanske landet i et svært fårlig lys.
Asylsøkere i Norge som voldtar og dreper og pusher dop får i i hvert fall en anstendig behandling selv om de fleste (forhåpentligvis) av oss ønsker dem til helvete eller et annet sted.

Livet er for kort og verden er for liten - da har man ikke plass til sånne som ikke følger spillereglene.
Og hvorfor tør ikke media gi den enda mer oppmerksomhet - er det fordi noen vet mer enn andre eller hva?
Noe som bør ties i hjel?

Men husk en ting - dersom disse mot formodning kommer hjem, så la oss gi dem en annen velkomst enn "helten" som sprengte fly over Skottland.

Jeg savner også uttalelser fra øvrige afrikanske personer, både i Norge og ellers, som kan dempe det voksende hatet som rett og slett er basert på fakta - nemlig at hver gang man hører om dem så er det i forbindelse med et eller annet faenskap.

Hanne Mette
0
Vel..
skrevet av andypants, august 23, 2009
Om jeg noen gang har noen grunn til å dra til Kongo, vil jeg nok ikke være redd for at dette skjer med meg. Likevel kommer jeg nok ikke til å dra dit som turist, av rent prnsipp. Kan vel kalle det en personlig boikott.
0
Bongo fra Kongo-regimet!
skrevet av TG, august 23, 2009
Kutt alle overføringer, trekk ut ambassadepersonell og forlat dette landet.
0
Hvorfor skulle man reise til Kongo ??
skrevet av ola dunk, august 23, 2009
Der finnes ingen grunn for noen nordmenn å reise til Kongo.
0
Tør dere og reise til Kongo?
skrevet av Brumle, august 23, 2009
Ja, jeg har ingen problemer med og reise, MEN jeg tør ikke skyte sjåføren min.
0
...
skrevet av M.Nilsen, august 23, 2009
Jeg personlig synes at denne rettsaken fungere greit. Aktoratet legger frem bevis slik som våpen, bilder, film, bilen og vitneutsagn som beskriver hendelsesforløpet. Nordmennen nekter å uttale seg. Hvorfor nekter de å si et ord hvis de er uskyldige? Norsk u-hjelp har vel ingenting med en drapssak å gjøre. Ofrene er lutfattige..hvis det kommer mennesker fra et svært rikt land og dreper i et fattig land...vil det være menneskelig og svært enkelt å forstå at ofrene vil kreve erstatning.....
0
...
skrevet av haikeren, august 24, 2009
Helt enig med Nilsen.Skal vi straffe flere milioner konkolesere,forde 2 normenn har drept en neger.
Snakk om nisser.
0
Wolverine
skrevet av mimi, august 24, 2009
Nei, jeg tør ikke å reise til Kongo..forresten, han andre nordmannen begynner å ligne på Wolverine fra X-mensmilies/cool.gif
0
Før dette..
skrevet av Harlan, august 24, 2009
Turte du å reise til Kongo før dette?
0
JA
skrevet av Lars, august 24, 2009
Hadde lyst før dette tullet og fortsatt lyst til og reise til Kongo, viss ein har lyst og reise på gorilla safari så er Kongo eit av dei landa som har ein voksende bestand i fjellregionen i øst.
Har lyst og besøke de fleste land i Afrika, men eg satser nok på og bruke passet mit og la forsvarets ID kort ligge igjen det samme gjelder hagle og tydligvis gps'en som er eit instrument spioner bruker smilies/grin.gif
Så lenge ein holder seg innen eit reisebyrå og ikkje reiser på egenhand så er det lit tryggere.
0
Hvordan komme seg ut av vanskelige situasjoner
skrevet av Rolf, august 24, 2009
Jeg har bodd i Afrika i 11 år, og mine foreldre i 20+ år. Vi har flere ganger vært i utfordrende situasjoner mht arrestasjoner, spionanklager, militære, politi, osv.
Dette har vi lært oss:
1. Aldri utfordre skjebnen ved å reise rundt omkring med militært utstyr eller effekter. Vær forsiktig med utstyr eller effekter som kan oppfattes som militært.
2. Vær ydmyk og ha respekt, og vær 100% ærlig. Dette gjelder spesielt om man har gjort noe dumt. Selv om man syntes politiet eller det militære er paranoid og/eller komisk så ha respekt likevel - det er en grunn til det. Dersom myndighetspersoner opplever at du gjør narr av dem eller på andre måter ikke viser respekt så er det uhyre vanskelig å komme seg ut av situasjonen igjen.
3. Aldri bruk bestikkelser. Vis at man er 100% "clean", og du vil nyte stor respekt (og ikke bli utnyttet igjen). Hvis du først begynner å betale så vil plutselig alle ha betaling for alt, og det blir etterhvert umulig å komme seg videre.
4. Ikke krev spesialbehandling. Spis, drikk og lev som de andre så langt det lar seg gjøre. Vær en av dem.
5. Dersom du skal bosette deg i et land lær deg språket.

Når det gjelder disse to gutta her så har de dummet seg kraftig ut ved å reise rundt omkring med militære ID kort og angivelig uregistrert våpen. Og hvorfor i all verden smile til kameraet når man tørker bort blod fra en som er drept?! Sånt gjør man bare ikke!






0
Tilhører Dronning Sonjas spesialstyrker
skrevet av S. Pøkefugl, august 24, 2009
Jeg var sammen med Tjostolv Moland og Joshua French i forsvaret comandoguppe.

Det er bra at sannheten ikke er kommet fram, nemlig at Moland og French tilhører Dronning Sonjas spesialstyrker, også kalt dyamantarmeen. Og at de var i Kongo for å skaffe dronningen mer dyamanter og edelstener. Disse comandosoldatene er utdannet gjennom tre år med tanke på å erobre nye dyamantland, og de to utgjorde spydspissen.

Hadde retten fått tak i denne informasjonen hadde kongehuset blitt dratt inn i saken, og det er ikke ønskelig.
0
Bevis?
skrevet av Duck Manson, august 25, 2009
Ingen av de bevisa som blir lagt frem ville blitt godkjent i noe Europeisk land. De ble jo levert til politiet av folk i gata. Hele rettsaken er noe tull og de vil garantert bli frikjent i Haag.
0
Ord og utrykk
skrevet av Rolf I, august 25, 2009
Hahahaha... dette var morsomt!

Kim S : "...man skal ikke ta alle over en sko"
Anders: "...ikke sett afrika under en kam"
Hege: "...så å ta alle under en kam"

Forklaring:

å gjøre noe "over en lav sko" = å gjøre noe på et nivå langt over det normale eller forsvarlige.

Det folk har vært ute etter her, er nok utrykket:
"å skjære alle over én kam"
0
...
skrevet av Jan Mayen, august 25, 2009
Bildet av Moland som vakser blod i bilen viser at det er veldig mye blod under setet. Hadde sjåføren blitt skutt inne i bilen, slik vitnene påstår, hadde det ikke vært så mye blod under setet. Ergo, vitnene lyver. Men det forstår sikkert ikke retten i Kongo.
0
Har ingen problem med å reise til kongo etter dette....
skrevet av Nikolai Hoftun, august 25, 2009
Jeg vil ikke reise dit med falske ID-kort fra det norske militæret......
0
Albanere i Norge
skrevet av hvem vet, august 26, 2009
Hadde to albanere på "ferietur" i Norge skutt en norsk taxisjåfør med avsagd hagle/ eller blitt tiltalt for dette...hvorpå to vitner kan peke ut gjerningsmennene, som forøvrig ikke har meldt sin ankomst til Norge, har albansk militær id, avsagd hagle m.m og navigasjonsutstyr....så tror jeg vitterlig det hadde sett stygt ut for de i en norsk rettssal..rettssaken hadde vært plankekjøring.


At konkolesiske myndigheter og påtalemakt er uortodokse i sin fremtoning, bevisførsel, logiske kausualitet og erstatningskåthet får vel egentlig så være..at guttene på tur har havnet i trøbbel kan de nok desverre skylde seg selv.

Samme prosess som skjer i Kongo hadde skjedd i Norge også- på litt forskjellig måte, men den hadde skjedd...

Avsagd hagle, militær id og noen som blir skutt høyner øyenbrynene til lokalbefolkningen og rettsapparat i de fleste land- merkelig nok....

"Same shit, new wrapping"
0
Albanere i norge?
skrevet av polly, august 26, 2009
"Hvem vet"- Har sett den argumentasjonen du benytter her om to albanere. Ja, hadde det vært slik hadde nok rettsaken vært plankekjøring. Men slenger du med at de to vitnene hadde krevd millionbeløp av den albanske staten, de tiltalte hadde i løpet av rettsaken blitt beskyldt for attentatsplaner mot Kongehuset, planer om å tilrøve seg oljerikdommer, samt annen trolldom, og før alt dette ville de blitt marsjert opp Karl Johan på vei til rettsalen, ja da tror jeg forsvaret ville hatt en smal sak å knuse aktoratets sak.. Det er viktig å ta med alle nyansene før man begir seg ut på en direkte sammeligning.. (Og da tar jeg ikke med at Norge er en "bedre" rettsstat enn Kongo, hvilket innebærer at de tiltalte nok hadde blitt mer rettferdig behandlet --> sluppet marsjering, juling i fengselet, drapstruet av vakter etc etc..)
0
he he
skrevet av Bø, august 26, 2009
Nå ble det nordmenn sin tur å oppleve urettferdigheten slik mange utledninger har fått oppleve i norge. Skattebetalerne vil betale for dette nok en gang da disse to vil bli kjøpt fri fra sine straffer og avgiftene vil øke igjen her i landet. Det er ikke første gang dette skjer.
0
tjah
skrevet av Galileo, august 26, 2009
Har ikke noe imot Kongo, men når vitsene i dag er " Yo mama so stupid, she could be a congoleese lawyer", så er det flere ting som gjør at jeg ikke vil dra.
Kan dra, vil ikke dra. Legg merke til det.
Kommer jeg i absurde situasjoner, ler jeg. Har fått sparken flere ganger fordi når jeg har blitt beskyldt for underslag og andre teite ting, går jeg i fliringa. Jeg ler av tufsen som sitter på på andre siden av bordet og lurer på hvilken fantasiverden han lever i.
Det går tydeligvis ikke an i visse Afrikanske land.
Mobilen min har GoogleMaps, elektronisk kompass, GPS, 8mb kamera og epostleser.
Når aktoratet påstår at kart, kompass og GPS ikke er noe en vanlig turist har med seg...
Det går heller ikke an.
Jeg kunne likt meg i Sør-Afrika, Egypt, og enkelte andre land som har en turist-indurstri.
Landa som er på en liste som "Travel Warnings for Africa" kan jeg reise til, om jeg er forsiktig, men jeg vil ikke. Hvorfor? Har ikke noe der å gjøre.
0
til albanere i norge
skrevet av Galileo, august 26, 2009
Tenker nok norske etterforskere hadde lagt merke til om det ble brukt hagle eller 7.62.
Om det var hagla som ble brukt, hvorfor er det ikke hagl i interiøret eller i det minste bulker eller andre skader? Hvis det ble skutt med hagle så nært at det ikke kom skader utenom hodet sjåføren, ville det vært mildt sagt vanskelig å gjenkjenne sjåføren... Store skader i ansiktet, ok, men er det inngangssår eller utgangssår? utgangssår er større, og hvis de fant et lite kulehull i bakhudet, er ansiktsskadene et resultat av utgangssåret til ei 7.62 kule.

Og nordmennene hadde ei kaliber 12 hagle..

De skulle hatt mer tilgang til CSI i Kongo..
0
...
skrevet av ?!??, august 26, 2009
Hva er dette med etteretningsutstyr (gps) ?

Jeg har da gps i lomma til enhver tid .. det har sikkert dere og smilies/tongue.gif
0
Farlig område
skrevet av Henrik, august 26, 2009
Har alltid hatt veldig lyst til å se Afrika, og denne episoden i Kongo endrer ikke det. Men å reise rundt i Afrika ubevæpnet er jo i seg selv farlig... Skjønner ikke at retten kan tro at de skal framstå som troverdige med disse tiltalene. Tror egentlig Moland og French er usyldige! Bare påstanden om at de skulle spionere på Kongo er latterlig. Hva i all verden skulle Norge spionert på Kongo for? Eneste vi kunne hatt lyst på der er kunsten å skrelle en banan uten å bruke hendene.... I tillegg er de tiltalt for "attentat planer mot presidenten"!?! Den lo jeg godt av! Hvis disse to blir dømt der nede så bør Norge kutte all økonomisk støtte til det landet. Pengen går jo ikke til noe fornuftig der nede uansett. Ingen dum ide å holde kjeft i retten der nede heller, siden alt de sier vil bli snudd på og brukt mot de på en eller annen måte. Nå er det på tide at Norge får disse to hjem as soon as possible!
0
...
skrevet av Latinsk Amerikansk, august 26, 2009
Bare tolle!!!Hvorfor Norge ville bruke spioner i et fattig land som Kongo? Det er som om Kongo aldri hadde drept noen eller at det aldri var krig der. Jeg håper de to nordmennene kommer tilbake til Norge. Så langt jeg forstår ikke hvor rettferdighet Kongo går med så mye korrupsjon og de nordmennene siden alt de sier vil bli snudd på og brukt mot de på en eller annen måte. Henrik,jeg er enig med deg.
Den norske ambassaden må gjøre noe for de to nordmennene.
0
Nei !!!!!
skrevet av Daffy, august 26, 2009
Selfølgelig vil jeg ikke reise til Kongo! Hva i all verden har jeg der og gjøre?? Jeg velger å la disse være for seg selv. Og forøvrig, jeg mener også at Norge sporenstreks må kutte all bistand til disse tullingene.
0
SIG
skrevet av Kurt kåre, august 26, 2009
Sier seg selv at det er risikosport å dra til sånne land, NÅR MAN SKAL STARTE ET SIKKERHETSSELSKAP!
Dette er leiemordere med et litt finere navn. For en vanlig turist tror jeg ikke at man blir straffet for noe man ikke har gjort, men som åpenbare pengejegere er de et lett bytte...
0
aldri i livet om jeg reiser til Kongo!!!!!!!!!!
skrevet av bettyblue, august 27, 2009
hva skulle jeg ha der å bestille??? finnes ikke noe interessant å se,lære,oppleve der for meg!
Finnes masse land i verden som er villige til å ta pent i mot meg og pengene mine,drar heller dit!1
Skjønner i det hele tatt ikke hvorfor to unge menn,fra rike Norge gidder å dra til et lovløst møkkaland som Kongo,umed mindre de ikke har rent mel i posen...noe som ikke stemmer med denne saken! grunnen til at de reiste dit er vag og ganske syltynn...uansett,de har havnet i litt av en smørje,som kanskje vil koste dem livet...dumt gjort,av to tydelig dumme unge menn!!! oppvokst i trygge Norge,og der kunne de fortsatt ha levd et bekymringsløst liv,om de ikke hadde vært så naive...
0
...
skrevet av Ross, desember 09, 2009
Ja disse to toskene fra Norge hehe. Og ikke tro den norske regjering stiller opp. De tør knapt ta i en forbryter i sitt eget land. I Afrikas mange steder (ikke alle) er et meneskeliv ikke verdt mer enn knapt et støvkorn. Ser ingen grunn til å dra til det kontinentet. Og som våre 2 smartinger der nede har fikset det til for seg, er det ikke mer å vente. Å leke "kabbai" i Kongo er nok bare en dum Nordmann som kan finne på. Nordmenn tror ofte de er større en de smarte Amerikanerne også. Og så viser det seg at spør man for seg rundt om i verden, vet 90% av alle land ikke hva Norge er.
Ikke at jeg skulle være smartere på noe vis siden jeg også er Nordmann, men faktisk innser jeg at en Nordmann mindre i verdens befolkning ikke er merkbart.
Og får du problemer i utlandet, så glem Norske myndigheter. De er de feigeste av alle politikere i verden.
Jeg legger til at jeg er meget bereist, men noen steder eller kontinent holder jeg meg langt unna.
Jeg rakker ikke ned på noen. Bare sier hva jeg mener.

Skriv kommentar
mindre tekstfelt | større tekstfelt

busy
Sist oppdatert fredag 14. oktober 2011 02:49  

Antall besøkende

Vi har 62 gjester her nå